De reclamespot die waarschuwt voor valpartijen door kinderen is niet onnodig kwetsend of in strijd met de goede zeden. Dat vindt de Reclame Code Commissie. De commissie had vijftien tot twintig klachten ontvangen over de reclame. “Mogelijk waren het er meer geweest als we toen niet duidelijk hadden gemaakt dat we de zaak onderzoeken”, zegt een woordvoerder.
De reclame van Consument en Veiligheid wijst erop dat kinderen op een onbewaakt moment kunnen vallen en dat dit ernstige gevolgen kan hebben. De reclame wordt begeleid door het nummer ‘Tears in Heaven’ van Eric Clapton, die zijn medewerking heeft verleend.
Hij schreef het nummer toen hij in 1991 zijn 4 jaar oude zoontje Conor had verloren als gevolg van een val uit het raam van de 53e verdieping van een appartementencomplex. Op het eind van de reclame lijkt de kijker te zien wat het zoontje vlak voor en tijdens de val zag. Over het algemeen stelden de klagers dat dit onnodig kwetsend is.
De commissie zegt zich terughoudend op te stellen omdat iedereen in dit soort gevallen een ander oordeel heeft. De Reclame Code Commissie kan een reclame niet wettelijk verbieden, maar kan wel aanbevelen hem niet meer uit te zenden. Zo’n aanbeveling wordt vrijwel altijd opgevolgd. [Novum/Radio.NL]