De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in 2008 gestegen naar 974 miljoen euro. Dit is een stijging van 3,2%. In 2007 waren de bestedingen 944 miljoen euro. In dit totaal zijn spot- en non spot bestedingen opgenomen. De uitgaven voor spotreclame stijgen van 851 miljoen euro in 2007 naar 855 miljoen euro in 2008 (+0,5%). De non spot reclame stijgt van 93 miljoen euro in 2007 naar 119 miljoen euro in 2008, een stijging van 28%.
Spot bestedingen
Net zoals de Nederlandse economie, draait het televisiebedrijf in de eerste drie kwartalen van 2008 goed. Een gemiddelde groei van ca. 5% maakt de verwachting reëel dat het jaar goed zal kunnen worden afgesloten. Maar ook de televisiebedrijven ontkomen niet aan de omkeer in het vierde kwartaal. De daling van de bestedingen in het vierde kwartaal doet de groei van de eerste drie kwartalen wegsmelten. Per saldo blijft een toename van de bestedingen staan van 0,5%, zo meldt SPOT in het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2008.
Adverteerders voor verzekeringen, voor computerspellen en voor frisdranken laten in 2008 de sterkste groei zien. Fast Movers en Retailers blijven de tezamen belangrijkste adverteerders van televisiereclame. Zij nemen meer dan de helft van de bestedingen voor hun rekening. De automobielbranche, de banken en de verzekeringen vormen daarna de grootste sectoren.
Non spot bestedingen
Nieuw in het financieel jaarverslag is de rapportage van de non spot bestedingen. Hieronder worden, buiten de spot inkomsten, alle andere, direct aan programma-vertoning gerelateerde adverteerders-inkomsten verstaan, inclusief de door adverteerder betaalde bijdragen aan de productiekosten. Dit wordt ook wel branded content of sponsoring genoemd. Voorbeelden zijn in program branding en billboarding.
De belangstelling voor non spot communicatie neemt toe. Het past goed bij de actuele behoefte van adverteerders aan ‘experience marketing’, waarbij de omgeving van televisieprogramma’s een sterke gevoelswaarde biedt aan een merk.
Deze non spot bestedingen laten de laatste jaren dan ook een sterke groei zien. De omzet stijgt van 85 miljoen euro in 2006 en 93 miljoen euro in 2007 naar een record omzet van 119 miljoen euro in 2008. Dit is in 2008 een groei van 28%!
Verwachtingen voor 2009
Televisiereclame handhaaft zich in economische crises in het algemeen beter dan andere media. De adverteerder moet zich focussen op hoofddoelstellingen en concentreert zich daarbij veelal op het hoofdmedium. Televisie levert een bewezen hoge doelmatigheid en kan flexibel worden ingezet. Daarnaast richt televisiereclame zich primair op binnenlandse consumptie. Opvallend is dat de koopkracht in 2009 naar verwachting toeneemt met 1¾%. Het CPB verwacht voor 2009 een gelijkblijvend consumptieniveau ten opzichte van 2008. In 2010 wordt weer een toename van 1½% verwacht. [Radiowereld.NL]