Luistercijfers België: Stijging voor Radio 2 en Q-music

Radio 2, de familiezender van de openbare omroep VRT, en de hitzender Q-music deden de laatste vier maanden van 2008 goede zaken. Radio 2 zag het marktaandeel licht stijgen, terwijl Q het verlies van de vorige meetperiode ruimschoots goed maakte. De VRT zal de nieuwe luistercijfers overigens met gemengde gevoelens ontvangen hebben, want terwijl Radio 2 steeg, daalden de overige radionetten fors.

Radio 2 en Q-music populair
Afgelopen woensdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 17 bevat dan ook de periode september tot en met december 2008. Radio 2 wist het marktleiderschap in Vlaanderen te verstevigen en steeg met 0,3 procentpunt naar 30,2%. Q-music mocht zich de grootste stijger van deze meting noemen. De hitzender zag het marktaandeel met ruim twee procentpunt stijgen en staat stevig op de tweede positie. Bij de doelgroep 18 tot 44 jaar is Q zelfs marktleider met ruim 28% marktaandeel.

Donnadieu
Donna leek aanvankelijk op te leven door de in januari 2008 ingezette restyling, maar de laatste vier maanden van 2008 moest het station toch weer een fors verlies incasseren. Het station daalde met bijna twee procentpunt naar 12,5%. Het zijn overigens de laatste luistercijfers voor Donna, want de VRT heeft inmiddels de stekker uit het station getrokken. Sinds 5 januari heeft de hitzender MNM de plek ingenomen.

De eerste officiële luistercijfers van MNM zullen pas in Golf 18 bekend worden, maar volgens de VRT is de nieuwe hitzender een waar succes. De openbare omroep claimt zelfs dat MNM al marktleider is in de doelgroep 14 tot 44 jaar. In hoeverre dit klopt is onduidelijk, want ook Q claimt naar aanleiding van eigen onderzoek nog steeds het marktleiderschap.

Studio Brussel en Radio 1 naar beneden
Voor de VRT was er overigens meer slecht nieuws, want niet alleen Donna daalden. Ook Studio Brussel, Radio 1 en Klara gingen onderuit. Vooral de nieuws- en informatiezender Radio 1 kreeg een forse klap en ging met 1,7 procentpunt omlaag.

Ook 4FM, het zusje van Q-music, daalde licht. Maar de Q-group, waartoe de twee station horen, heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Vanaf 1 april zal 4FM vervangen gaan worden door Joe FM. Deze week heeft het station de programmering van de nieuwe zender gepresenteerd. Meer hierover aankomende week op Radio.NL.

Nostalgie, de derde ‘landelijke’ commerciële zender in Vlaanderen noteerde een flinke stijging. Het tweede half jaar van 2008 was de zender, met overwegend hits uit de jaren ’80 en ’90, goed voor een marktaandeel van 1,9%. De stijging werd overigens mede veroorzaakt doordat Nostalgie voor het eerst geheel in deze golf verwerkt zat. Het station begon namelijk pas in maart, toen de meetperiode van Golf 16 al gestart was.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Bel RTL aan kop staan. Wel moest het station wederom terrein inleveren. Bel RTL daalde naar 18,0% en begint langzamerhand de hete adem van Radio Contact in de nek te voelen. De hitzender steeg namelijk met ruim twee procentpunt naar 17,2%. Ook VivaCité, het regionale netwerk van de Waalse openbare omroep RTBF, de oldieszender Nostalgie en RTBF La Premiére, de informatiezender van de RTBF, noteerden winst.

De verschuivingen in Wallonië worden overigens deels veroorzaakt door de nieuwe indeling van de FM-band. Afgelopen zomer werden de etherfrequenties voor commerciële radio in het Franstalige gedeelte van België namelijk opnieuw verdeeld. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten