Reclamebureaus hebben in het vierde kwartaal van 2008 bijna vier procent minder omzet geboekt. In een verslechterde economische situatie bezuinigen bedrijven op hun reclame-uitgaven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met uitzondering van de reclamebureaus realiseerden alle branches in de zakelijke dienstverlening in het vierde kwartaal een hogere omzet, hoewel er grote onderlinge verschillen zijn.
Zakelijke dienstverleners zetten in deze periode gemiddeld bijna vijf procent meer om dan een jaar eerder. Dat was de kleinste omzetgroei sinds eind 2004. Keurings -en controlebedrijven haalden met tien procent de hoogste omzetgroei in het vierde kwartaal. Architecten en ingenieursbureaus noteerden volgens het CBS een toename van ruim acht procent. Schoonmaakbedrijven zagen hun omzet met zeven procent stijgen, beveiligings- en opsporingsbedrijven met acht procent.
De omzetgroei van de uitzendbranche bedroeg vier procent, terwijl die groei in het eerste kwartaal nog bijna dertien procent was. Het aantal uitzenduren ligt al twee kwartalen lager dan een jaar eerder, maar het aantal detacheringsuren groeide in het vierde kwartaal nog steeds. [Novum/Radio.NL]