Voor radiozenders zijn ‘social media’ tegenwoordig een uitgelezen kans om tegen lage kosten direct in contact te leggen met hun luisteraars. Zo is sinds de start van ‘92.3 NOW FM’ in New York, Social Media een zeer belangrijk onderdeel om nieuwe luisteraars aan zich te binden. Social media zijn websites zoals Hyves, MySpace, YouTubes en weblogs. Dat Social Media populair zijn, blijkt wel uit het feit dat deze populairder is dan erotische sites, traditioneel een grote categorie op internet.
Om de populariteit van merken op Social Media te meten, heeft een student communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam in opdracht van marketingbureau Media Embassy de eerste Nederlandse Social Media monitor uitgevoerd, op basis van criteria als activiteit, postings en leden.
Vooral voor de radiobranche heeft de eerste interessante uitkomsten, aangezien deze ruim vertegenwoordigt is, maar waaruit ook blijkt dat sommige radiostations een behoorlijke voorsprong hebben op Social Media, ten opzichte van hun collega’s uit de Radiolog luistercijfers.
Dat 3FM de lijst aanvoert zou erop kunnen wijzen dat het station veel loyale muziekliefhebbers bedient, welke vanaf het begin veel actief zijn op Social Media voor bijvoorbeeld het ontdekken van nieuwe muziek. Ook Q-Music doet het goed, wat erop zou kunnen wijzen dat het station door veel interactieve winacties te doen de band met haar luisteraars versterkt. Toch ontbreken hier bekende namen als Radio 538, Skyradio en Slam FM. Voor Radio 538 is dit opvallend, aangezien het station vaak marktleider is geweest, en voor Slam FM omdat het station ondanks hun luistercijfers toch jongere luisteraars bediend welke meer actief zijn op social media.
Ook Hyves is niet het domein voor de grootste commerciële zenders. Hyves behoort in Nederland samen met YouTube tot één van de grootste social media.
Een bijzondere notering is er voor het Noord-Hollandse Wild FM, het enige regionale station dat voorkomt op de Social Media Monitor. Wild FM deelt de derde plaats in de Hyves ranglijst met Q-Music.
Ook een zender als FunX ontbreekt op de monitor. Juist ook voor regionale stations is vanwege beperktere marketingbudgetten Social Media een enorme kans zich te verbinden aan haar luisteraars. Ook door het regionale karakter zou voor de regionale zenders online gemakkelijker een band met de luisteraar opgebouwd kunnen worden. Wild FM is vooralsnog de enige regionale zender die hierin slaagt.
Het is volgens Media Embassy de bedoeling dat de Social Media Monitor halfjaarlijks wordt uitgevoerd. [Radiowereld.NL]