De eerste aflevering van de Netwerk-docusoap De Zeepfabriek heeft bijna één miljoen kijkers getrokken. Afgelopen donderdag startte de actualiteitenrubriek een driedelige serie over de gevolgen van de economische crisis. Dit deel van de Netwerk-uitzending trok gemiddeld 950.000 kijkers. In De Zeepfabriek doet Netwerk verslag van de gevolgen van het faillissement van de Amersfoortse zeepproducent Cosmara.
Vanavond zendt EO-Netwerk het tweede deel uit. Met de docusoap wil Netwerk op een bijzondere wijze de gevolgen van de economische crisis belichten. De actualiteit wordt met behulp van drama-elementen uit de soap toegankelijk gemaakt voor een groot publiek. In De Zeepfabriek wordt een aantal medewerkers op de voet gevolgd in hun laatste werkweken en in hun zoektocht naar nieuw werk in crisistijd.
De titel van de docusoap is een knipoog naar de populaire Nederlandse televisieserie De Fabriek die begin jaren tachtig werd uitgezonden. De bekende leadermuziek van die serie wordt nu ook gebruikt voor deze docusoap. [Radiowereld.NL]