Het radionetwerk RTL blijft aan kop in Frankrijk. Dit blijkt uit de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2009, die Mediametrie onlangs publiceerde. NRJ blijft het best beluisterde muzieknetwerk, terwijl France Inter het best beluisterde publieke radiostation is.
De maand april is alweer bijna voorbij en de zomervakantie begint langzamerhand aan de deur te kloppen. Voor veel Nederlanders is Frankrijk nog altijd het vakantieland bij uitstek. En natuurlijk gaat de radio mee op vakantie. Radio.NL zet daarom de best beluisterde radiostations van Frankrijk op een rijtje.
Recent publiceerde Mediametrie de luistercijfers over het eerste kwartaal van 2009. Hieruit blijkt dat RTL nog steeds stevig aan kop gaat. De het landelijke nieuws- en informatienetwerk scoorde de eerste drie maanden van dit jaar een marktaandeel van 12,5%, een verlies van een half procentpunt ten opzichte van het laatste kwartaal van 2008.
Maar met RTL alleen is de honger van de Fransen naar informatie nog niet gestild. Op plek twee staat namelijk France Inter, het informatie- en entertainmentstation van de Franse publieke radio, terwijl Europe 1 op plek drie staat. France Inter steeg met bijna een procentpunt naar 10,0%, terwijl Europe 1, dat naast veel nieuws en informatie ook veel sport uitzendt, licht daalde naar 8,4% marktaandeel.
NRJ mag zich het best beluisterde muzieknetwerk van Frankrijk noemen. De Zwarte Panter bleef met 5,8% status quo op de vierde plek. Het lokale netwerk France Bleu daalde naar de vijfde plek. De mix van lokale informatie en afwisselende muziek was het eerste kwartaal van 2009 goed voor 5,5%. France Bleu wordt hiermee op de hielen gezeten door Radio Monte Carlo, ofwel RMC, dat zich voornamelijk richt op sport, talk en informatie.
De oldies van Nostalgie zijn goed voor plek zeven, gevolgd door Skyrock. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, draait Skyrock echter geen rockmuziek maar hip-hop. Aanvankelijk was Skyrock een alternatief jongerenstation, maar halverwege de jaren ‘90 werd de muzikale koers gewijzigd terwijl de naam ongewijzigd bleef. France Inter en Fun Radio sluiten vervolgens de top 10 af.
Plek 11 tot en met 13 worden gevuld door een hele rits pop en pop-rock netwerken, te weten RFM, Cherie FM, RTL2 en Virgin Radio. Rire et Chansons bungelt vervolgens onderaan. Het netwerk met de ‘elke drie minuten lachgarantie’ is goed voor slechts 1,7%. Nu moet toegevoegd worden dat Rire et Chansons toch wel een apart radionetwerk is. Het station brengt namelijk een mix van softpop en cabaret. En ook letterlijk een mix, want het is continue plaatje, sketch, plaatje, sketch.
Île-de-France
Net als in Nederland wijkt het luistergedrag op regionaal niveau compleet af van het landelijke beeld. Zo ook in Île-de-France, de regio rondom Parijs. Na de vier informatiezenders RTL, France Inter, Europe 1 en RMC, is het Skyrock die zich in deze regio het best beluisterde muzieknetwerk mag noemen met een marktaandeel van 5,0%. NRJ is goed voor 3,2%, maar moet wel France Info en Radio Classique voor zich dulden. Daarna volgen Cherie FM, RFM en Nostalgie.
De opvallende lezer zal opgemerkt hebben dat bij de commerciële stations over netwerken wordt gesproken. Dit komt omdat Frankrijk officieel geen landelijke commerciële radio kent. Frequenties voor commerciële radio worden op regionaal niveau verdeeld. Veel regionale stations hebben echter de handen ineen geslagen en vormen dus netwerken als NRJ of Nostalgie. Regelmatig worden er regionale reclame en informatieblokken uitgezonden. Daarnaast worden de meeste netwerken zelfs voor meerdere uren per dag regionaal ontkoppeld. [RS/Radio.NL]