Ouderwets, of lineair, TV kijken past niet meer in het leefritme van Nederlanders. Het gebruik van televisie vindt steeds vaker ‘on demand’ plaats. Zo’n driekwart van de mensen kijkt tv-programma’s namelijk wel eens later dan dat ze worden uitgezonden via bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl op internet (62%) of door het op te nemen of op te slaan (35%). De reden daarvoor is dat TV kijken op dat moment niet kan (77%), of omdat mensen liever zelf bepalen wanneer ze TV kijken (34%). Dat blijkt uit representatief onderzoek van Vodafone.
Zowel mannen als vrouwen kijken het vaakst hun favoriete serie terug op een later tijdstip (49% versus 75%), gevolgd door films (44% versus 49%) en actualiteitenprogramma’s (45% versus 30%). Bij mannen wordt dit gevolgd door sport (28%) en bij vrouwen spelprogramma’s (13%).
Mediaconsumptie in bredere zin lijkt te verplaatsen van binnen naar buiten. 38% van de respondenten verwacht namelijk over 2 jaar buitenshuis meer te zullen internetten op hun mobiele telefoon en 30% meer kranten en tijdschriften te zullen lezen. Bijna éénderde van de respondenten verwacht meer TV te kijken buitenshuis. 28% van de respondenten uit het onderzoek verwacht de mobiele telefoon hiervoor meer te zullen gebruiken.
Als mensen de keus hadden, zou 26% van de mensen ‘dode momenten’ graag opvullen met TV kijken. Lezen en muziek luisteren zijn de populairste tijdsbestedingen (26%). [Radiowereld.NL]