Zoek
Sluit dit zoekvak.

TV kijkgedrag verandert door leefritme

Ouderwets, of lineair, TV kijken past niet meer in het leefritme van Nederlanders. Het gebruik van televisie vindt steeds vaker ‘on demand’ plaats. Zo’n driekwart van de mensen kijkt tv-programma’s namelijk wel eens later dan dat ze worden uitgezonden via bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl op internet (62%) of door het op te nemen of op te slaan (35%). De reden daarvoor is dat TV kijken op dat moment niet kan (77%), of omdat mensen liever zelf bepalen wanneer ze TV kijken (34%). Dat blijkt uit representatief onderzoek van Vodafone.

Zowel mannen als vrouwen kijken het vaakst hun favoriete serie terug op een later tijdstip (49% versus 75%), gevolgd door films (44% versus 49%) en actualiteitenprogramma’s (45% versus 30%). Bij mannen wordt dit gevolgd door sport (28%) en bij vrouwen spelprogramma’s (13%).

Mediaconsumptie in bredere zin lijkt te verplaatsen van binnen naar buiten. 38% van de respondenten verwacht namelijk over 2 jaar buitenshuis meer te zullen internetten op hun mobiele telefoon en 30% meer kranten en tijdschriften te zullen lezen. Bijna éénderde van de respondenten verwacht meer TV te kijken buitenshuis. 28% van de respondenten uit het onderzoek verwacht de mobiele telefoon hiervoor meer te zullen gebruiken.

Als mensen de keus hadden, zou 26% van de mensen ‘dode momenten’ graag opvullen met TV kijken. Lezen en muziek luisteren zijn de populairste tijdsbestedingen (26%). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten