De Telegraaf Media Groep heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 3,8 miljoen euro. Vorig jaar boekte de uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf nog 2,6 miljoen euro winst in dezelfde periode. Dit jaar blijven de resultaten onder druk staan, meldde TMG vrijdag in een persbericht naar aanleiding van de kwartaalcijfers. Het is voor het eerst dat de Amsterdamse uitgever kwartaalcijfers bekendmaakt.
Het verlies is onder meer te wijten aan de afwaardering op het belang in het Duitse mediabedrijf ProSiebenSat1. Daarnaast wogen de inkomsten van het bedrijf niet op tegen de gemaakte kosten, zo meldt Adformatie.
Ook moest TMG afschrijven op de inkomsten van een aantal verkochte onderdelen. In 2008 verkocht het uitgeversconcern de Zweedse activiteiten en zette het Carp in gedrukte vorm stop. In maart 2009 beëindigde de uitgever zijn activiteiten in Oekraïne. Verder deed het in Nederland in het eerste kwartaal het tijdschrift JAN van de hand.
De omzet daalde bijna 10 procent tot 146,9 miljoen euro door een fors lagere advertentie-omzet en het beëindigen van een distributiecontract in januari. Het bedrijfsresultaat (ebita), waarbij geen rekening wordt gehouden met de eenmalige lasten, daalde van 11,3 miljoen euro naar 4,7 miljoen euro.
Banen
TMG heeft al jaren last van een krimpende advertentiemarkt. De neergang versnelde toen vorig jaar de kredietcrisis uitbrak en bedrijven hun marketing- en reclamebudgetten fors terugschroefden. De uitgever snijdt daarom fors in de kosten en liet vrijdag weten op schema te zitten met het terugbrengen van arbeidsplaatsen. In totaal wil TMG vijfhonderd banen schrappen. Dit jaar sneuvelen er 425, waarvan tot nu toe al driehonderd banen zijn verdwenen. In totaal heeft TMG ongeveer drieduizend medewerkers. [Adformatie/Telegraaf/ANP/Radio.NL]