Een recente reclamecampagne van de hitzender Virgin Radio (CKFM) in Toronto heeft flink wat stof doen opwaaien, zo meldt ‘The Star’. Posters in metrostations toonden een keukenradio aan de rand van het perron, die op het punt stond om zelfmoord te plegen. De foto werd bijgestaan door de passende tekst: Geef je radio een reden om te leven. Als gevolg van diverse klachten zijn de posters inmiddels verwijderd.
Sinds augustus 2008 is Virgin Radio te beluisteren in Toronto. Het station verving na 17 jaar Mix FM. Om Virgin Radio bij de inwoners van de grootste stad van Canada onder de aandacht te brengen, kwam eigenaar Astral Media onlangs opnieuw met een uitgebreide reclamecampagne. Deze bevatte een drietal posters waarbij een radio op het punt stond om zelfmoord te plegen, vanwege het gebrek aan goede radiostations en de slechte programma’s die het toestel moest afspelen. Daarbij stond de passende tekst ‘Give your radio a reason to live’ en het logo van Virgin Radio 99 9.
Eén van de posters toont een keukenradio aan de rand van het perron van de metro, die op het punt staat om te springen. Andere posters tonen een radio die op het punt staat om van een brug te springen of om in een gevulde badkuip te springen. Astral Media hoopte op deze manier met een knipoog duidelijk te maken dat Virgin Radio het perfecte radiostation is. De posters verschenen dan ook in metrostations en abri’s (bushokjes).
Maar ondanks dat de campagne grappig was bedoeld, kon niet iedereen hierom lachen. Onder andere de Toronto Public Space Committee, een organisatie die openbare ruimte probeert te beschermen tegen commerciële invloeden, trok aan de bel. Het vond de campagne smakeloos en uiterst schokkend voor nabestaanden van mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Ook TTC, dat het openbaar vervoer in de stad verzorgt, kon de campagne niet waarderen. Op last van het bedrijf zijn de posters van Virgin Radio inmiddels verwijdert uit metrostations en abri’s.
Pikant detail is overigens dat TTC wel toestemming gaf om verschillende radio’s op de rand van het metroperron te fotograferen. Daarbij was zelfs een toezichthouder van de openbaar vervoersmaatschappij bij. Toen zou echter nog geen duidelijkheid zijn hoe de foto’s in de campagne gebruikt zouden worden. [RS/Radio.NL]