Van de 28 campagnes die de overheid vorig jaar op de burger afvuurde, bereikten er veertien het beoogde effect niet. Dat staat in de evaluatie van de Postbus 51-campagnes die minister-president Jan Peter Balkenende donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. In totaal werd 12,6 miljoen euro aan de campagnes besteed. De spotjes zouden vooral minder goed worden herkend, herinnerd en begrepen dan voorgaande jaren.
Met name campagnes over de Belastingdienst hadden niet het gehoopte effect. Drie van de vier spotjes over belastingen werden als ‘irritant’ bestempeld. De campagne ‘Nederland Leeft met Water’ kwam het minst duidelijk over. Deze campagne moest Nederlanders aansporen om bewust om te gaan met water. Bij 58 procent van de ruim negenhonderd ondervraagden kwam deze boodschap over. De campagne, die 78 procent van de Nederlanders moest bereiken, heeft in totaal 3,4 miljoen euro gekost.
Uit het rapport blijkt dat de helft van de jongeren van 13 tot 17 jaar absoluut geen behoefte heeft aan rijksvoorlichting en Postbus 51-spotjes. Acht procent zit hier wel op te wachten. Onder volwassenen is de behoefte aan informatie van de overheid 21 procent. [Novum/Radio.NL]