Luistercijfers België: eerste officiële cijfers voor MNM

MNM, de nieuwe hitzender van de VRT, debuteert met een marktaandeel van 11,5%. Dat is iets lager dan waar voorganger Donna mee afsloot. Radio 2 blijft met 32,1 procent de grootste Vlaamse radiozender. In Wallonië heeft Radio Contact de koppositie van Bel RTL overgenomen.

Radio 2 aan kop
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 18 bevat dan ook de periode januari tot en met mei 2009. Hieruit blijkt dat Radio 2 nog steeds verreweg het populairst in Vlaanderen is. De familiezender deed er zelfs nog een schepje bovenop en steeg met bijna twee procentpunt naar 32,1% marktaandeel.

Q blijft op 2
Q-music moest de afgelopen vijf maanden verlies incasseren. De hitzender daalde met één procentpunt naar 17,2% marktaandeel, maar blijft daarmee wel de tweede zender van Vlaanderen. In de voor adverteerders belangrijke doelgroepen blijft Q echter nummer één. In de doelgroep 18 tot 44 jaar scoort het station een marktaandeel van 28,9%, terwijl in de doelgroep 18 tot 34 jaar 31,3% genoteerd wordt.

MNM debuteert
De hitzender MNM, die in januari van dit jaar de plek van Donna innam, kreeg de allereerste officiële luistercijfers onder ogen. Hieruit blijkt dat de zender met een marktaandeel van 11,5% debuteert. Dit is een procentpunt lager dan waar Donna mee eindigde. Daarmee blijken de geruchten dus waarheid te zijn. Onlangs meldden diverse Vlaamse kranten al dat MNM het minder goed deed dan Donna. Volgens de VRT is het echter te vroeg om daaruit al conclusies te trekken: “In het verleden werd al bewezen dat pas na twee � drie jaar duidelijk wordt welke plaats een nieuw station in de markt heeft ingenomen. We lopen een marathon, geen sprint.”

De grote vraag is hoe het marktaandeel van MNM zich het komend half jaar gaat ontwikkelen. Recent werd bekend dat MNM ‘peervader’ Peter van de Veire tot januari niet in de ochtend te horen zal zijn op de hitzender.

Best of the rest
Verlies was er de afgelopen maanden ook voor Studio Brussel en Radio 1. Joe FM daarentegen noteerde een marktaandeel van 5,9%, wat gelijk is aan voorganger 4FM. Al moet er wel bij vermeldt worden dat Joe FM pas halverwege deze meting debuteerde. Van de zeventien onderzoeksweken waren er elf weken voor 4FM en zes voor Joe FM.

Flinke winst was er voor Klara en Nostalgie. Beide zenders zagen hun marktaandeel naar 2,7% stijgen.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte heeft zich een nieuwe nummer één gemeld. Voor het eerst in jaren is Bel RTL onttroond. De hitzender Radio Contact mag zich nu de populairste zender van Wallonië noemen. De dolfijn steeg van 17,2 naar 17,9% marktaandeel, terwijl Bel RTL van 18 naar 17,2% marktaandeel daalde.

Naast Bel RTL daalde bijna alle grote zenders, want ook het regionale netwerk VivaCité, Radio Nostalgie en La Premiére noteerden verlies. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten