Meer kijkers en internetters voor Tour de France

De Tour de France is dit jaar door meer mensen op televisie bekeken dan vorig jaar. De Franse wielerronde was de afgelopen drie weken goed voor gemiddeld 885 duizend kijkers, tegen 776 duizend vorig jaar. Op 19 juli keken de meeste mensen toen de latere winnaar Alberto Contador de etappe van Pontarlier naar Verbier op zijn naam schreef. Ruim twee miljoen mensen zagen hem over de finish komen. Met gemiddeld 1,4 miljoen kijkers was het ook de best bekeken uitzending van deze Tour.

Ook De Avondetappe deed het dit jaar beter dan vorig jaar. Gemiddeld keken 980 duizend mensen naar het programma met Mart Smeets, tegen 834 duizend vorig jaar. Vooral vrouwen bleken gecharmeerd van het tv-programma, dat werd uitgezonden vanaf idyllische locaties in Frankrijk. Ook van dit programma was de best bekeken uitzending op 19 juli, toen ruim 1,2 miljoen inschakelden.

Niet alleen op televisie, ook op internet was de Tour goed voor meer belangstelling. De NOS spreekt zelfs van een ‘explosieve stijging’ van het aantal bezoekers. Het aantal unieke bezoekers bedroeg meer dan 1,7 miljoen, terwijl vorig jaar bijna 960 duizend mensen de toursite van de NOS bezochten.

Radio 1
Op Radio 1 werd de grotere belangstelling gemerkt bij het tellen van de stemmen voor de beste tourartiest van deze ronde. De Britse band Coldplay won met zo’n zeventigduizend stemmen, vijftienduizend stemmen meer dan de winnaar van vorig jaar, Rowwen Heze. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten