Nielsen: Advertentiemarkt lijdt onder recessie

De internationale advertentiemarkt is in de eerste drie maanden van dit jaar, uiteraard, flink geraakt door de internationale recessie. De mondiale mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2009 7,2% gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Nielsen dat dinsdag is verschenen.

Uit het rapport blijkt dat de advertentiemarkt harde klappen heeft gekregen als gevolg van de economische crisis. In Europa daalde de mediabestedingen met 8,7%, Noord-Amerika zag een daling van 12,4% en in de Azie Pacific regio was de afname 2,3%. Vooral Europese landen kregen het zwaar, waarbij Spanje (-28,2%), Ierland (-21,2%), Italie (-19,1%) en het Verenigd Koninkrijk (-19,1%) het hardst werden getroffen.

Uit het rapport blijkt dat alle grote mediumtypen (Dagbladen, Televisie, Tijdschriften en Radio) een daling kenden in het eerste kwartaal. Tijdschriften zagen de hoogste daling met 17,4%, gevolgd door Dagbladen met 9,1%, Televisie met 4,7% en Radio met een min van 2,5%. [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten