Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep nv (TMG) heeft de totaal verspreide oplage in het eerste kwartaal van 2009 op jaarbasis zien dalen naar ruim 658.000 exemplaren. Dat blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI. Een jaar eerder lag het totaal nog op bij 675.000. Het gaat in dit verband om gemiddelde oplagecijfers per dag over de genoemde periode.
De totaal betaalde kernoplage daalde in het eerste kwartaal van 2009 naar ruim 580.000 van ruim 625.000 een jaar eerder.
De totaal verspreide oplage van de uitgave De Telegraaf op Zondag daalde in het eerste kwartaal van 2009 naar ruim 643.000 van ruim 673.000 in het eerste kwartaal van 2008. De betaalde kernoplage bedroeg circa 603.000, een daling ten opzichte van de krap 637.000 over het eerste kwartaal van 2008.
De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, de totaal betaalde kernoplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen.
De oplage van de gratis krant Spits van TMG steeg licht op jaarbasis met de totaal verspreide oplage naar bijna 460.000 exemplaren van een dikke 457.000 in het eerste kwartaal van 2007. Spits is daarmee nog steeds een slag kleiner dan Metro.
De oplagecijfers over het tweede kwartaal van dit jaar worden op dinsdag 29 september 2009 gepubliceerd. [Novum/Radio.NL]