De publieke omroep komt in het nieuwe seizoen met meer dan tachtig nieuwe programma’s, waaronder veel Nederlands product. Vooral Nederland 3 zet de vernieuwing centraal. De vernieuwing van Nederland 2 benadrukt het verdiepende karakter van dit net en op Nederland 1 ziet het publiek veel vertrouwde gezichten met sterke programmatitels, dat bleek donderdag tijdens de najaarspresentatie van de publieke omroep. Promo’s van het nieuwe seizoen zijn alvast te zien op hetnieuwetvseizoen.nl
Crossmediale projecten
De publieke omroep wil zijn impact ook vergroten door relevante thema’s via radio, tv, mobiel, internet en on-demand aan te bieden.
Een voorbeeld hiervan is De Beagle (Vpro/Teleac). De wereldreis in het kielzog van Darwin wordt verslagen op Radio 1, Nederland 2 en via een themakanaal. Het publiek kan daarnaast on-demand videobeelden zien van de crew en van gasten, aangevuld met online achtergronden, discussiefora, webcams en blogs.
Andere voorbeelden van crossmediale projecten zijn De Oorlog (Nps), De Olympische Spelen (Nos), Iedereen kan internetten (Max), de jeugdserie SpangaS (Ncrv), 3FM Serious Request en de interactieve comedy over online daten Oh my God (Bnn).
Vertrouwd op Nederland 1
Nederland 1 heeft het NOS Journaal, EénVandaag (Avro/Tros) en Pauw & Witteman (Nps/Vara) als vertrouwde ankerpunten. Verder is er op het best bekeken net veel ruimte voor dramaseries, cabaret en muziek.
Verdiepend op Nederland 2
Nederland 2 is in het nieuwe seizoen hét net voor kunst en cultuur en biedt verdieping met achtergronden bij het nieuws, programma’s over geschiedenis en kwaliteitsdrama. De zender brengt daarnaast de toneelregistratie terug op tv en nieuw is het vierdelige programma van Freek de Jonge, waarin hij cultuur op locatie centraal stelt.
Vernieuwend op Nederland 3
Nederland 3 brengt veel nieuwe programma’s zoals: improvisatieprogramma De Badgasten (BNN), het satirische Harirah (Vpro) en Sorry, Minister (Vpro), de Nederlandse versie van de Britse comedyhit Yes Minister.Verder is er veel aandacht voor muziek op de jongerenzender Nederland 3.
Z@PP en Z@ppelin
Z@PP start het nieuwe seizoen met onder andere Z@pplive (Ncrv), een chaotische brutale live show op de zaterdagochtend, met nieuws, games en chat-mogelijkheden. Ook Z@ppelin is dit seizoen helemaal vernieuwd. Zo zingt het nieuwe gezicht Nienke haar Z@ppelin kinderliedjes tussen de programma’s door. Jonge kinderen kunnen meezingen met deze “plaatjeskaraoke”.
Uitzending Gemist
In het nieuwe seizoen wordt het Nederlandse televisiearchief van het Instituut voor Beeld en Geluid geleidelijk aangeboden op Uitzending Gemist. De on demand-dienst is ook beschikbaar via digitale televisie.
Verbreding op de publieke radio
“Radio is een toekomstbestendig medium”, vindt de Npo. Het afgelopen jaar is de gemiddelde luistertijd in Nederland toegenomen. De publieke omroep heeft met zijn radiozenders nog steeds een breed bereik. [Radio.NL/Medianed]