Oplage Telegraaf onder druk

Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de totale oplage in het tweede kwartaal van 2009 op jaarbasis zien dalen naar ruim 669.000, blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI. Een jaar eerder lag het totaal nog op 700.435. Het gaat in dit verband om gemiddelde oplagecijfers per dag over de genoemde periode. De totaal betaalde kernoplage daalde in het tweede kwartaal van 2009 naar 583.548 van 623.587 een jaar eerder.

De totaal verspreide oplage van de uitgave van De Telegraaf op zondag daalde in het tweede kwartaal van 2009 naar ruim 632.000 van een kleine 665.000 in het tweede kwartaal van 2008. De betaalde kernoplage bedroeg circa 588.000, een daling ten opzichte van de ruim 631.000 over het tweede kwartaal van 2008.

De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, de totaal betaalde kernoplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen.

De oplage van de gratis krant Spits van TMG steeg licht op jaarbasis met de totaal verspreide oplage naar 452.423 exemplaren van 452.009 in het tweede kwartaal van 2008. Spits is daarmee nog steeds een slag kleiner dan Metro. De oplagecijfers over het derde kwartaal van dit jaar worden op 5 januari 2010 gepubliceerd. [Dow Jones/Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten