Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio 100FM alsnog failliet [Update]

Radio 100FM, het best beluisterde commerciële radiostation van Denemarken, is alsnog failliet verklaard. Het station zit al enige tijd in financiële problemen, die versneld werden nadat Talpa Radio van John de Mol vorige week surseance van betaling had aangevraagd. Potentiële kopers hebben twee dagen de tijd om een bod te doen op het gehele station, anders worden de uitzendingen alsnog gestaakt.

Al enige weken kampt Radio 100FM met financiële problemen, nadat Talpa Radio Nederland van John de Mol de geldkraan dichtdraaide. Hierdoor konden de meeste rekeningen niet meer betaald worden. Vorige week besloot De Mol zich definitief terug te trekken als investeerder in Radio 100FM. Als gevolg hiervan werd surseance van betaling aangevraagd voor moederbedrijf Talpa Radio Denmark.

Directeur Jim Receveur hoopte in eerste instantie dat De Mol zijn verlies zou nemen, waardoor het station een doorstart zou kunnen maken. Dit pakte echter iets anders uit, want De Mol wil zijn verlies zo beperkt mogelijk houden. Daarom vroeg Talpa Radio Nederland als grootste schuldeiser faillissement aan voor Radio 100FM. Maandag (5 oktober) werd dit faillissement toegekend.

De curator van Radio 100FM heeft nu twee dagen de tijd om het hele station te verkopen. Lukt dit niet, dan worden de uitzendingen gestaakt en worden alle onderdelen afzonderlijk verkocht. SBS Radio gaf eerder al interesse te hebben in de naam ‘Radio 100FM’, alsmede de studio en de bijbehorende apparatuur.

Grote vraag is nu welke acties de Deense overheid gaat ondernemen om commerciële radio levensvatbaar te maken in Denemarken. Radio 100FM is namelijk al het derde grote commerciële radiostation dat het niet heeft overleefd. Eerder werd al de stekker uit Sky Radio Denemarken en opvolger TV2 Radio getrokken. SBS Radio was eerder dit jaar al genoodzaakt om de helft van het personeel op straat te zetten.

Het grote probleem in Denemarken is de onderontwikkelde markt van radioreclame in combinatie met een sterke reclamevrije publieke omroep, die ook nog bijna monopolie heeft op het gebied van landelijke radio. Adverteerders besteden in Denemarken slechts 2% aan radioreclame, terwijl het gemiddelde in Europa op 7% ligt. In Nederland is dit zelfs boven de 10%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten