Grazende koeien in reclame McDonald’s misleidend

De reclamecampagne ‘hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet’ van McDonald’s is misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald, melden Wakker Dier en de fastfoodketen woensdag. In de campagne stelt de keten dat de hamburger gemaakt is van koeien die ‘ook lekker buiten kunnen grazen’. McDonald’s heeft hierover echter helemaal geen afspraken met de vleesleveranciers gemaakt.

De commissie vindt dat daarom ‘geen juiste informatie is verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de herkomst van het vlees van de hamburgers’. Mensen kunnen hierdoor een hamburger gaan eten die ze niet hadden genuttigd als hen de waarheid was verteld. McDonald’s mag van de commissie nu niet meer ‘op een dergelijke wijze’ reclame maken. Wakker Dier diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie, nadat de organisatie bij McDonald’s navraag had gedaan over de campagne en wekenlang geen antwoord kreeg.

De stichting is blij met de uitspraak. “Als McDonald’s de miljoenen die ze steken in deze misleidende reclamecampagne gebruiken om diervriendelijker vlees in te kopen, dan hadden daarvoor alle koeien die worden gebruikt voor hamburgers voor McDonald’s een prachtig leven in de wei kunnen krijgen”, stelt de organisatie.

Mc Donald’s bevestigt de uitspraak en geeft aan nooit de intentie te hebben gehad te misleiden. Over een eventueel beroep is nog geen besluit gevallen. “Wel gaan we grondig overwegen hoe we in de toekomst met communicatieboodschappen omgaan”, zegt een woordvoerder. De bewuste campagne werd in juli en augustus uitgezonden, en er waren geen plannen de clip weer van stal te halen.

Het ging om een ‘subboodschap van tien seconden over weidegang’, zegt de woordvoerder, waarin wordt gezegd dat het vlees is gemaakt van Europese koeien die buiten kunnen grazen. In Nederland kan volgens hem tachtig procent van de koeien de wei in. “Maar dat is een keuze van de koe. Wij hebben niet de indruk willen wekken dat sprake is van honderd procent weidegarantie en willen op een open manier informatie geven.”

De Reclame Code Commissie wil overigens alleen bevestigen dat dinsdag een oordeel is geveld in de zaak. Zolang er echter mogelijkheden zijn in beroep te gaan, wil de commissie verder niets over de uitspraak zeggen. De partijen hebben na de uitspraak twee weken de tijd om in beroep te gaan. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten