De publiek omroep Tros overweegt een tijdje geen kinderprogramma’s meer uit te zenden zolang er nog geen duidelijkheid is over wat er wel en niet is toegestaan binnen de Mediawet. De omroep wil ook dat het Commissariaat voor de Media voortaan de bevoegdheid krijgt om vooraf te oordelen over programma’s, zegt directeur Peter Kuipers van de Tros tegen Het Financieele Dagblad.
Aanleiding is de boete van euro 270.000 die de Tros eerder deze week kreeg opgelegd van de mediawaakhond. Het programma zou gesponsord zijn door supermarktbedrijf Schuitema en de omroep zou zich bovendien inzetten om Schuitema via de merchandising rond het tv-programma aan een hogere winst te helpen. Kuipers zegt dat alles volgens de regels is gegaan en dat zijn omroep dan ook naar de bestuursrechter stapt.
“Als er geen merchandise rondom kinderprogramma’s zou mogen plaatsvinden, zouden Sesamstraat en de Teletubbies ook niet meer op de buis mogen verschijnen. Dan zouden er helemaal geen kinderprogramma’s kunnen worden uitgezonden”, zegt Kuipers. Volgens hem is de Tros niet betrokken bij de afspraken met Schuitema, omdat die met de producent van het programma zijn gemaakt.
De Tros wil nu eerst duidelijkheid over de kwestie. Vrijdag werd bekend dat ook naar het tv-programma Het Sprookjesboomfeest onderzoek wordt verricht. Eind september weigerde het Commissariaat mediaminister Ronald Plasterk een positief advies te geven over de uitzendvergunning van de Tros. Reden was de grote hoeveelheid eerdere overtredingen van de Tros die het Commissariaat had geconstateerd. [Adformatie/Radio.NL]