De Tros heeft de televisieserie Sprookjesboomfeest mogelijk laten sponsoren door de Efteling. Het Commissariaat voor de Media is een onderzoek begonnen, bevestigt een woordvoerder donderdag na berichtgeving hierover in NRC Handelsblad.
Sprookjesboomfeest wordt sinds september 2009 uitgezonden en is geproduceerd door entertainmentbedrijf de Efteling. Het pretpark zou verdienen aan het programma en zou er ook meer naamsbekendheid door krijgen, wat is verboden in de Mediawet. Het commissariaat heeft bij de Tros en de Efteling de contracten opgevraagd.
De omroep kreeg begin deze week al een boete van 270 duizend euro van de toezichthouder, omdat de kinderserie Bibaboerderij door supermarktketen C1000 bleek te worden gesponsord. Mediaminister Ronald Plasterk (PvdA) verlengde desondanks de uitzendlicentie van de Tros, ondanks een negatief advies van het commissariaat.
Volgens de woordvoerder liggen de overtredingen bij het Sprookjesboomfeest ‘in lijn’ met die bij de Bibaboerderij. Voor beide series zijn merchandiseproducten voor kinderen op de markt gebracht. Het onderzoek is naar verwachting volgend jaar klaar.
De Tros kon nog niet reageren, omdat de directeur in het buitenland zit. De Efteling vindt het ‘niet meer dan normaal dat het commissariaat toezicht houdt op naleving van de Mediawet’. “Ze hebben het recht bepaalde vragen te stellen, maar wij gaan ervan uit dat we handelen naar eer en geweten”, zegt een woordvoerder. Het park is gevraagd de afspraken toe te lichten, maar wil geen inhoudelijke uitspraken doen over het contract en de eventuele winst. [Novum/Radio.NL]