3FM Serious Request 2009 heeft 10,6 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder bereikt via radio, tv en internet. Dit is 75% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. Hiermee evenaart 3FM het recordbereik van 2008. De bekendheid van het crossmediale evenement is met 82% in 2009 nog meer toegenomen. In 2008 was dit nog 79 procent.
Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van Sitestat.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2009 plaats in Groningen. Gerard Ekdom, Giel Beelen en Annemieke Schollaardt maakten zes dagen lang radio, zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Grote Markt. De actie bracht in totaal 7.113.447,- euro bijeen voor het malariabestrijdingprogramma van het Rode Kruis.
“Tijdens het evenement werd aan de hand van alle reacties en initiatieven al duidelijk dat heel Nederland met de drie deejays in het Glazen Huis meeleefde. Nu wordt dat bevestigd door de cijfers. Dat is fantastisch”, zegt 3FM zendermanager Wilbert Mutsaers.
Opvallend is met name de toename van het internetbereik. 866.000 unieke bezoekers vonden hun weg naar 3fm.nl. Een jaar eerder trok de website 623.000 unieke bezoekers. Ook de tv-uitzendingen van 3FM Serious Request zijn afgelopen jaar beter bekeken. In totaal keken 6,5 miljoen mensen korte of langere tijd naar de televisieprogramma’s rondom het evenement. In 2008 waren dit nog 6 miljoen mensen. Luisteraars in de doelgroep van 3FM beoordeelden 3FM Serious Request met het mooie rapportcijfer 7,7.
Internationaal
Dit jaar stond voor de tweede maal een Glazen Huis in Zweden. De drie deejays van P3 presenteerden daar van 14 tot en met 20 december Musikjhälpen vanuit Gothenburg. Dat leverde € 552.425 op. In het Duitssprekende deel van Zwitserland sloten drie deejays van DRS 3 zich op van 14 tot en met 19 december voor een eerste maal op tijdens ‘Jeder Rappen Zählt’. Zij zamelden een totaal bedrag van € 4.699.410 in. Studio Brussel zamelde met de Vlaamse variant ‘Music for Life’ een bedrag in van € 3.649.595. Alle acties bij elkaar leidden tot een totaalbedrag van € 16.008.597 voor de preventie en bestrijding van malaria door het Rode Kruis.
In 2004 haalde 3FM Serious Request € 915.955 op voor de vluchtelingen in Darfur. Sindsdien zet 3FM elk jaar een stille ramp succesvol op de kaart. Vanaf 2006 sluit Studio Brussel zich aan bij de actie. In 2008 doet het Zweedse P3/SVT dat en in 2009 ook het Zwitserse radiostation DRS 3 samen met Schweizer Fernsehen. In 2009 brengt de actie in Nederland € 7.113.447 op voor de preventie en bestrijding van malaria. [Radiowereld.NL]