The New York Times vraagt vanaf begin volgend jaar weer geld voor artikelen op zijn website. Bezoekers van de website kunnen een bepaalde hoeveelheid artikelen per maand gratis lezen, maar krijgen daarna het verzoek om te betalen. Onbekend is wat de kosten zullen zijn voor de lezers. Abonnees van de papieren editie houden gratis toegang tot de site.
Krantenuitgevers overwegen al geruime tijd om betalingsmodellen in te voeren voor hun artikelen op internet. Zij hebben de advertentie-inkomsten in de papieren edities sterk zien teruglopen. Advertenties op internet zijn niet voldoende om deze terugval op te vangen.
The New York Times heeft tussen 2005 en 2007 al geprobeerd om geld te vragen voor commentaren en columns op zijn website. Daar is weer van afgestapt om te kunnen profiteren van de groei in internetadvertenties.
NYTimes.com is de meestgelezen krantenwebsite in de Verenigde Staten, met meer dan zeventien miljoen lezers per maand. New York Times-topman Arthur Sulzberger verwacht dat de lezers bereid zijn om te betalen, omdat de krant een ‘zeer loyaal publiek heeft’.
Maar weinig kranten hebben succes geboekt met betaalde nieuwssites. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vraagt lezers geld als die toegang tot alle artikelen op de website willen hebben; de Britse Financial Times hanteert een betalingsmodel dat The New York Times wil invoeren.
Mediamagnaat Rupert Murdoch, eigenaar van diverse kranten, wil ook dat bezoekers van zijn belangrijkste nieuwssites gaan betalen. Hij mikte oorspronkelijk op een invoering in de zomer van dit jaar, maar het gaat waarschijnlijk op een later tijdstip gebeuren. [Adformatie]