Geen alcoholreclame op radio en tv-zenders

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) kijkt jaarlijks welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. In 2010 zijn dit voor televisie de zenders TMF en MTV. Voor de radio zijn dit de zenders TMF Radio en Slam FM. Deze zenders mogen daarom geen alcoholreclame uitzenden tussen 06.00 en 21.00 uur.

Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) aangemerkt worden. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.

Mediawet
Op 1 januari 2009 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Sindsdien is het verboden om alcoholreclame op televisie en radio uit te zenden tussen 06.00 en 21.00 uur. Omdat het uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken overdag wettelijk niet toegestaan is, is bij de analyse van de kijken luistercijfers alleen gemeten in het tijdvak tussen 21.00 en 06.00 uur.

Televisiezenders
In de analyse voor televisie zijn de volgende zenders betrokken: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net 5, SBS 6, Veronica, Comedy Central, TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel. Animal Planet, Disney XD en Nickelodeon. De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek. De zenders Disney XD en Nickelodeon delen een kanaal met respectievelijk Veronica en Comedy Central waarbij Disney XD om 18.00 uur ophoudt met haar uitzendingen en Nickelodeon om 20.00 uur. Op deze zenders is het door de Mediawet niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.

Radiozenders
De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Continu LuisterOnderzoek (CLO) dat Intomart GfK in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) uitvoerd. In het CLO worden alleen de zenders vermeld die aan het Radio-onderzoek deelnemen. Gemiddeld worden rond de 45 radiozenders gemeten en deze maken ongeveer 94% van het totale luistergedrag uit.

Alcoholreclame rondom programma’s op TV en radio
Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen. Dit is vastgelegd in artikel 21 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. [Radiowereld.NL]