In 2009 hebben meer adverteerders hun vertrouwen in radio getoond, ondanks dat door de crisis de budgetten kleiner waren. In 2008 kozen er 1.638 adverteerders voor radio, in 2009 1.728, een stijging van 5,5%. De netto radiobestedingen in 2009 zijn uiteindelijk gedaald met 15,7% en zijn uitgekomen op € 219.617.000.
Opvallend is dat de non-spot bestedingen in 2009 in absolute zin gestegen zijn en een stijging realiseren van 7,6% (zie grafiek).
RAB-directeur George Bohlander: “De stijging in non-spot omzet toont aan dat adverteerders steeds vaker de directe dialoog met de consument in een scherp Umfeld zoeken. De financiële dienstverlening was in 2008 verreweg de belangrijkste branche voor radio en juist deze branche stond in 2009 extra onder druk, waardoor radio in 2009 extra getroffen is door lagere bestedingen.
Positieve ontwikkeling in 2009 is dat steeds meer adverteerders radio hebben ingezet. RAB (Radio Advies Bureau) verwacht vanaf medio 2010 een lichte stijging in de radiobestedingen, omdat de mediabestedingen ruim een half jaar achter lopen op de Nederlandse economie. Voor heel 2010 verwacht RAB stabiele mediabestedingen. [Radiowereld.NL]