BBC Radio 2 moet meer haar best doen om meer oudere luisteraars trekken. Dit is de conclusie van het rapport van BBC Trust, de toezichtraad van de Britse omroep, dat deze week verscheen. De afgelopen tien jaar steeg het aantal luisteraars van tussen de 15 en 34 jaar met 62%, terwijl het aantal luisteraars ouder dan 65 daalde. Hierdoor daalde de gemiddelde leeftijd van de BBC Radio 2 luisteraar van 53 naar 50 jaar.
Sinds jaar en dag is BBC Radio 2 verreweg de best beluisterde radiozender van het Verenigd Koninkrijk. Volgens het meest recente luisteronderzoek, scoort het station een marktaandeel van 16,5%, wat goed is voor bijna 13,5 miljoen luisteraars per week.
Wat vooral opvalt is dat het luisterpubliek van Radio 2 jonger is geworden, terwijl de doelstelling van het station is om een mix van muziek en gesproken woord aan te bieden voor iedereen van 35 jaar en ouder. En vooral het steeds jonger worden van het luisterpubliek van Radio 2 is een doorn in het oog van de commerciële radiostations.
Door inzet van jongere deejays, zoals Chris Evans, Simon Mayo en Jeremy Vine, en het aanbieden van luchtigere entertainmentprogramma’s zijn steeds meer oudere luisteraars van boven de 65 afgehaakt, terwijl het aantal luisteraars van tussen de 15 en 34 jaar fors gestegen is de afgelopen jaren. Dit terwijl dit niet de kerngroep van het station is. Inmiddels vertegenwoordigen de 15 tot 34 jarigen al 18% van de totale luisteraars van Radio 2. Hierdoor daalde de gemiddelde leeftijd van de BBC Radio 2 luisteraar van 53 naar 50 jaar.
BBC Trust, de toezichtraad van de Britse omroep, heeft een onderzoek gehouden naar het functioneren van Radio 2. Deze week werden de resultaten gepubliceerd. Hij is van mening dat Radio 2 meer haar best moet doen om oudere luisteraars te trekken. De gemiddelde leeftijd van de luisteraar mag niet verder dalen. Om dit voor elkaar te krijgen moet er meer ‘public service content’, zoals nieuws en informatie, worden opgenomen in de dagprogrammering. Ook al leidt dit mogelijk tot iets dalende luistercijfers. Daarnaast dienen ook de verschillende entertainment- en comedyprogramma’s tegen het licht gehouden te worden.
Ook is BBC Trust van mening dat Radio 2 meer promotie moet maken voor digitale radio. In vergelijking met de andere BBC radiostations is de luisteraar van Radio 2 zeer conservatief. Verreweg de meeste luisteraars luisteren nog via FM naar het station. Zo trok de website van Radio 2 de afgelopen twee jaar ongeveer 280.000 luisteraars per week. En dat is veel minder dan Radio 1 met 888.000 bezoekers per week en Radio 4 met 480.000 bezoekers per week. Wat verontrustender is, is dat het aantal bezoekers en online luisteraars van Radio 2 nauwelijks groei vertoont. Dit is in tegenstelling tot Radio 1 en 4 die het aantal bezoekers aan hun website gestaag zien stijgen.
Wat BBC Trust wel toejuicht zijn de plannen van Radio 2 om tot maart 2013 ongeveer 16 miljoen euro te gaan besparen. Een deel van deze besparingen zal voortkomen uit loonkosten voor sterpresentatoren. Vanaf aankomende zomer zullen de eerste tonnen al bespaard worden. Jonathan Ross vertrekt namelijk bij de BBC. De presentator kreeg voor zijn wekelijkse radio- en televisieprogramma 6,7 miljoen euro per jaar.
Het hele rapport van BBC Trust over het functioneren van BBC Radio 2 is hier na te lezen.
Overigens heeft niet alleen Radio 2 in het Verenigd Koninkrijk last van verjongingsdrift. Ook bij Radio 2 in Nederland probeert men met man en macht te verjongen. Om de oudere luisteraars niet bij de publieke omroep weg te jagen is de dagprogrammering van Radio 5 enkele jaren geleden omgebouwd van cultuur en geloof naar toegankelijke lichte muziek. Het is de bedoeling dat deze programmering doorgetrokken zal worden naar het weekend, terwijl de oude Radio 5 programma’s naar een nieuw op te zetten Radio 7 verhuizen. In september zal vervolgens Radio 2 geheel op de schop gaan, waarbij diverse weekendprogramma’s naar Radio 5 gaan verhuizen. [RS/Radio.NL]