Telegraaf heropent discussie over PO

Een jaar nadat Telegraaf-directeur Frank Volmer pleitte voor de invoering van een ‘Publieke Waarde Test’ voor de Publieke Omroep, neemt het mediabedrijf opnieuw het voortouw in de discussie over de rol van het bestel. Aanleiding is onder meer de toekomstverkenning voor de publieke omroep die minister Plasterk van OCW eind vorig jaar heeft geïnitieerd.

In de vorm van een open consultatie worden organisaties en burgers uitgenodigd te reageren op vragen over de toekomstige rol van de PO. De bevindingen worden voor de zomer samengevat in een rapportage voor het parlement. Het Telegraaf-concern is een van de organisaties die gaat reageren.

Directeur Frank Volmer van De Telegraaf benadrukt dat de vraag of de PO reclamevrij zou moeten zijn niet het belangrijkste thema is in de discussie. ‘Onlangs heeft Plasterk aangekondigd dat reclame op de sites van de omroep beperkt zou moeten worden, maar dat lijkt me meer een zoethoudertje. Eerst moet de wezenlijke discussie worden gevoerd over de functie van de PO. Kijken welke taakopdracht Hilversum zou moeten hebben, daarna kun je pas beoordelen wat de rol van de Ster daarin is.”

Volgens Volmer is de belangrijkste logica die zou moeten doordringen dat de functie van journalistieke en amuserende media-producten steeds meer integreren. ‘De PO, de commerciële zenders en de uitgevers doen precies hetzelfde, waar men vroeger strikt gescheiden opereerde: de een deed tv, de ander papier. Met de komst van internet en nu apparaten als de Kindle en I-pad komen alle mediafuncties samen. Het publieke bestel anticipeert perfect op die verandering door bestaande tv-kijkers en radioluisteraars gesubsidieerd “mee te nemen” naar die nieuwe wereld, waar ze voortdurend in competitie komen met commerciële omroepen en uitgevers. In de top 10 van nieuwssites staan er drie van de PO, terwijl er al zo weinig online wordt verdiend.’ [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten