Nederlanders kijken steeds meer tv-programma’s terug via de website Uitzending Gemist. In 2009 zijn er ruim 150 miljoen video’s van programma’s van de Publieke Omroep bekeken. Dit betekent een groei van 25 procent in vergelijking met 2008. Per maand hebben gemiddeld 2 miljoen unieke bezoekers Uitzending Gemist gebruikt om programma’s terug te kijken. Het ‘NOS Journaal’ was het populairst met 8,3 miljoen opgevraagde video’s.
De recordmaand was november, toen werden er meer dan 18 miljoen video’s opgevraagd. Dit kwam mede door het populaire programma ‘Boer Zoekt Vrouw’. Het datingprogramma voor boeren werd via Uitzending Gemist ruim 4 miljoen keer bekeken, maar moest naast het ‘Journaal’, de soapserie ‘ONM’ (8 miljoen internetkijkers), het kinderprogramma ‘Spangas’ (5 miljoen) en de talkshow ‘De Wereld Draait Door’ (4,6 miljoen) voor zich dulden.
Ook is het mogelijk om programma’s van Uitzending Gemist via de mobiel terug te kijken. In 2009 werden op deze manier ruim 2,7 miljoen video’s opgevraagd. De verwachting is dat dit aantal in de toekomst verder zal groeien. [RvB/Radio.NL]