In Engeland start binnenkort een test met het elektronisch luistercijfers meten. Onderzoeksbureau Ipsos MediaCT is hiervoor een samenwerking gestart met een aantal grote commerciële radiostations in Londen. Het is de bedoeling dat ongeveer 200 mensen mee zullen werken aan de test.
Net als in de Verenigde Staten, waar onderzoeksbureau Arbitron de luistercijfers al elektronisch meet, werkt ook Ipsos met een digitaal watermerk waarmee de radiostations worden voorzien.
Grote verschil is echter dat Ipsos gebruik gaat maken van mobiele telefoons om dit watermerk op te vangen, terwijl deelnemers in de VS een apart apparaatje (Portable People Meter) bij zich moeten dragen. Om de mobiele telefoon geschikt te maken voor het registreren van het watermerk, zal een extra stukje software worden geïnstalleerd, genaamd MediaCell.
Ondanks de test zijn er in Engeland nog geen concrete plannen om geheel over te stappen op elektronisch luistercijfers meten. Onderzoeksbureau RAJAR blijft vooralsnog vasthouden aan de ‘vertrouwde’ dagboekmethode. Wel heeft het laten weten de test van Ipsos met veel interesse te gaan volgen. [RS/Radio.NL]