NOS Teletekst viert donderdag 1 april de dertigste verjaardag. Onderzoek wijst uit dat NOS Teletekst – ondanks al het nieuwe media-aanbod – nog altijd een echt ‘kijkcijferkanon’ is. Het afgelopen jaar hebben maar liefst elf miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruikgemaakt van NOS Teletekst, wat neerkomt op 81% van de Nederlandse bevolking. De kijkers geven NOS Teletekst een 7,6.
Nieuwspagina 101 is met 10 miljoen gebruikers de populairste rubriek, gevolgd door het weer (pagina 701/9 miljoen gebruikers), de TV-gids (pagina 200/8 miljoen gebruikers) en Sport (pagina 601/7 miljoen gebruikers).
Teletekst oudbollig
Van ‘vergrijzing’ van het medium teletekst is geen sprake, gezien het feit dat het bereik onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar relatief het hoogst is (92%). Een andere opvallende uitkomst is dat nog steeds de meeste mensen teletekst raadplegen via de televisie (98%). Behalve het onderzoek naar de populariteit van ‘Jarige Job’, dat de NOS speciaal voor de 30e verjaardag heeft laten uitvoeren, krijgen de pagina’s 100, 101, 401, 601, 701 en 801 op 1 april een etmaal een speciale verjaardagslay-out.
De pagina met het laatste nieuws (101) heeft niet alleen de meeste gebruikers, het noteert ook de hoogste dagelijkse bezoekfrequentie. 48% (= bijna 5 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder) komt hier dagelijks. De voetbalrubriek eredivisie (pagina’s 818-832) heeft de hoogste bezoekfrequentie per week. Bijna 75% van de gebruikers (4,1 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder) komt hier wekelijks terug.
Uit de onderzoeksresultaten komen snelheid en actualiteit naar voren als sterkste punten van NOS Teletekst. 85% van de mensen is van mening dat teletekst vooral snel moet zijn, omdat men verdieping ergens anders zoekt. Ook op de factor betrouwbaarheid scoort NOS Teletekst goed: 60% geeft aan iets als ‘waar’ te bestempelen als het op NOS Teletekst staat.
Het onderzoek toont tevens aan dat mensen die NOS Teletekst via internet (4,1 miljoen gebruikers) of mobiel (700.000 gebruikers) bekijken, dit vooral doen als aanvulling op het kijken via televisie. Vrijwel niemand gebruikt òf alleen internet òf uitsluitend mobiel om teletekst te bekijken. Waar via televisie bijna evenveel mannen (49%) als vrouwen (51%) naar NOS Teletekst kijken, wordt de groep mannelijke teletekstkijkers via internet (63% man) en mobiel (73% man) groter. Gemiddeld genomen zijn de internetters en mobiele gebruikers bovendien jonger dan de mensen die NOS Teletekst via televisie opvragen.
Net als in 2007, toen een vergelijkbaar onderzoek heeft plaatsgevonden, geeft driekwart van de mensen aan NOS Teletekst te missen als het zou verdwijnen. Verder zegt van de leeftijdscategorie 15-24 jaar 21% meer naar NOS Teletekst te zijn gaan kijken dan daarvoor. Het totaal aantal NOS Teletekst-gebruikers is met bijna 11 miljoen ten opzichte van drie jaar geleden vrijwel gelijk gebleven. Ook in 2007 waren de pagina’s 101, 701, 200 en 601 de populairste pagina’s.
De resultaten zijn afkomstig uit een onderzoek dat NOS vanwege van de 30e verjaardag van NOS Teletekst heeft laten uitvoeren. Het veldwerk is uitgevoerd door onderzoeksbureau No Ties. De online enquête is afgenomen in de periode 5 tot en met 8 maart 2010 onder een panel dat volgens de NOS representatief is voor de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. [Radiowereld.NL]