Luisteraars van de hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) in Los Angeles zullen wel vreemd hebben opgekeken toen ze maandag gewoon reclame hoorden op de zender. Sinds de start van het station in februari 2009, was Amp namelijk reclamevrij op de maandagen. Na 15 maanden heeft Amp echter besloten om hiermee te stoppen.
Toen Amp Radio in februari de etherfrequentie van 97.1 FM Talk (KSLX) overnam, besloot de kersverse hitzender zich op twee manieren te onderscheiden van de vele bestaande stations in Los Angeles.
Ten eerste startte de zender met 10.000 hits non-stop op een rij. Ten tweede besloot Amp om geen reclame uit te zenden op de maandagen, de zogenaamde ‘Commercial Free Mondays’.
Met deze twee ‘Unique selling propositions’ probeerde Amp voet aan de grond te krijgen. En met succes, want het marktaandeel schoot omhoog. In vier maanden tijd steeg met marktaandeel van 1,8% naar 3,9%.
Van de snelle stijging van Amp was vooral 102.7 KIIS FM, al ruim 25 jaar het adres voor hits in Los Angeles, het slachtoffer. KIIS raakte hierdoor zelfs tijdelijk de nummer één positie kwijt.
Momenteel staat Amp met 3,7% marktaandeel op de vijfde plaats met een marktaandeel van 3,7%. Kijkend naar het aantal wekelijkse luisteraars dan staat het station op de derde plek met ruim 3,1 miljoen luisteraars. Alleen KIIS FM en de softpopzender KOST 103.5 trekken meer luisteraars.
Nu, 15 maanden na de start, heeft Amp besloten om eindelijk eens geld te gaan verdienen op maandag. Daarom zijn de reclamevrije maandagen beëindigd. Wel claimt het station nog altijd minder reclame uit te zenden dan concurrent KIIS. Tegenover LARadio.com vertelt Kevin Weatherly van Amp Radio: “We wisten dat me een manier moesten vinden om Amp te onderscheiden van de bestaande en gevestigde stations. Het idee voor de reclamevrije maandagen was strategisch, niet noodzakelijk om alleen de luistercijfers op maandag te beïnvloeden. Sterker nog, de luistercijfers van de maandagen wijken niet zoveel af van de andere dagen van de week.”
In de regel stemmen luisteraars niet speciaal voor een dagitem af op een station, maar naar verwachting waren de reclamevrije maandagen van Amp voor veel luisteraars wel een extra reden om de hele week te blijven luisteren. Grote vraag is dan ook of het afschaffen van de reclamevrije maandagen effect zal hebben op de luistercijfers. Dit zal echter pas over een paar maanden echt duidelijk worden. Overigens adverteert KIIS inmiddels ook met reclamevrij. Weliswaar geen hele dagen, maar een reclamevrije avondspits. Op werkdagen tussen 17 en 18.30 uur draait de zender geen reclame.
In Nederland zijn reclamevrije uren op de radio nog niet echt ingeburgerd. Alleen het regionale radiostation Wild FM Hitradio in Noord-Holland begint de werkdag sinds enkele maanden met ‘100 minuten hits op ‘n rij reclamevrij’. [RS/Radio.NL]