Jongeren kijken steeds meer online tv

Het bereik onder 13- tot 34-jarigen van NPO- en RTL programma’s op internet is in een jaar tijd met 24 procent gestegen. Dat blijkt uit de laatste analyse die SKO en Stir hebben uitgevoerd. In februari 2009 keek 21,6 procent web-tv. In 2010 is dat al 26,7 procent. De resultaten worden volgens Adformatie op de SKO-TV-Middag 2010 op 25 mei bekendgemaakt.

Sinds het eerste kwartaal van 2009 bestaat er een samenwerking tussen SKO en Stir om inzicht te krijgen in het bereik van webtelevisie in doelgroepen. Uit de eerste analyse over het eerste kwartaal van 2009 bleek dat het het bereik van televisieprogramma’s van NPO en RTL op internet vergelijkbaar is met uitgesteld kijken via het televisietoestel. Nu is er een vergelijking gemaakt tussen het bereik in februari 2009 en februari 2010. Daarbij is nu ook het bereik van de SBS-programma’s op internet meegenomen.

Uit deze trendvergelijking blijkt volgens de onderzoekers dat het totaalbereik onder iedereen van 13 jaar en ouder van televisiecontent online van NPO, RTL en SBS in 1 maand 19,2 procent is. Verder is het bereik van televisiecontent via internet met 50 procent gestegen naar 30,4 procent in de doelgroep 13 tot 19 jarigen. Er werden vooral meer tv-programma’s in de genres fictie, drama en kinderprogramma’s bekeken.

SKO-baas Bas de Vos: “Dankzij de samenwerking met Stir hebben we nu inzicht in de ontwikkeling van het kijken naar tv-content op internet door doelgroepen. Het is voor SKO een voorwaarde om dergelijke inzichten te hebben. We kunnen op die manier onze stappen naar de toekomst toe richting geven.” Stir-directeur Frans Kok: “Wij willen die samenwerking graag continueren. Voor Stir zal dat kunnen betekenen dat wij ook online video van andere marktpartijen meetbaar gaan maken.” [Radio.NL/Adformatie]

Gerelateerde berichten