Uit een onderzoek van Intomart GfK, uitgevoerd in opdracht van Stichting KijkOnderzoek, blijkt dat de professionals uit de televisiebranche de komende vijf jaar geen extreme veranderingen verwachten. De resultaten uit dit onderzoek werden gepresenteerd op de SKO TV-Middag 2010 in Hotel Arena te Amsterdam.
Ook is een online onderzoek uitgevoerd. Middels een vragenlijst zijn verschillende stellingen voorgelegd over thema’s van de SKO TV-Middag. In totaal hebben slechts 87 mensen van de ‘SKO TV-Middag’ op de stellingen gereageerd. Uit de resultaten blijkt dat de werknemers bij televisiezenders, mediabureaus en aanverwante organisaties, de komende vijf jaar geen extreme veranderingen verwachten in de ontwikkelingen op de televisiemarkt.
Wel verwachten ze een toename in de penetratie van digitale televisie en in de verschillende commerciële uitingen op televisie, zoals splitsscreens en identspots.
Uit het onderzoek blijkt dat men:
– verwacht dat de digitalisering de komende vijf jaar sterk door zal zetten. 87,4% van de respondenten verwacht dat in 2015 de digitale ontvangst van televisie meer dan 80% zal zijn;
– verwacht dat WEB-TV (televisie kijken via internet) het uitgesteld kijken via televisie niet zal overnemen. 47,1% denkt dat internet televisie nooit zal vervangen;
– verwacht dat de verschillende soorten commerciële uitingen explosief zullen stijgen. 71,3% van de respondenten verwacht een stijging in splitscreens, crawlers etc.
– de waarde van de combinatie televisie-internet inziet;
– verdeeld is over stellingen die gaan over briefings aan reclamebureau’s, mediaplanners, online advertising en de werkmethode van SKO in de toekomst. [Radiowereld.NL]