RTL Radio Duitsland, onderdeel van de RTL Group, vergroot zijn aandeel in de commerciële popzender Hit-Radio Antenne Niedersachsen in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Tot nu toe had RTL slechts 36% van de zender in handen, maar dit wordt verhoogd naar 49,9%, het maximale percentage dat is toegestaan volgens de mediawet van Nedersaksen.
Momenteel heeft de Antenne Niedersachsen GmbH & Co 12 aandeelhouders.
Daarvan is RTL Radio middels de AVE Gesellschaft für Hörfunkbeteiligungen mbH de grootste. RTL Radio heeft echter een overeenkomst gesloten met teleconsult Planungs- und Beratungsgesellschaft für Kommunikationstechnologien mbH en Radio Madsack Niedersachsen GmbH voor de overname van een deel van de aandelen. Hierdoor krijgt RTL 49,9% van de aandelen in handen, het maximale dat is toegestaan volgens de mediawet van Nedersaksen. Mediawaakhond NLM heeft de overname inmiddels goedgekeurd. RTL hoopt de overname volgende maand af te kunnen ronden.
RTL is samen met Regiocast de belangrijkste speler op de Duitse commerciële radiomarkt. Zo is RTL eigenaar van de hitzender 104.6 RTL in Berlijn en de popzender RTL Radio. Daarnaast heeft RTL aandelen in onder meer Antenne Bayern, Radio NRW, Radio Hamburg en Radio Regenbogen.
Geschiedenis
Hit-Radio Antenne Niedersachsen ging op 21 mei 1990 van start als tweede commerciële radiostation in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Aanvankelijk begon het met een schlagerformat onder de naam ‘Antenne Niedersachsen’. Maar omdat deze naam vooral werd verward met het publieke ‘NDR 1 – Radio Niedersachsen’, werd de naam als snel gewijzigd in ‘Antenne – Das Radio’. Om meer luisteraars en, vooral, adverteerders te trekken werd in de loop der jaren het percentage schlagermuziek drastisch terug gebracht en kwamen er oldies voor in de plaats.
Vooralsnog bracht dat nog niet het gewenste succes waarna in 1996 de oldies en schlagers ingeruild werden voor softpop en popklassiekers uit de jaren ’70 en ’80. Dit leverde meer succes op, want het aantal luisteraars groeide gestaag. Ook werd het nieuws voortaan vijf minuten eerder uitgezonden, dus om vijf voor heel en half. Een jaar later vond wederom een grote wijziging plaats. De naam werd gewijzigd in ‘Hit-Radio Antenne’ en de slogan ‘Der Beste Mix des schönsten Hits’ werd ingekort tot ‘Der Beste Mix’. Daarbij werd ook nog de muziekmix in de loop der jaren gewijzigd. Langzamerhand werden de jaren ’70 hits van de zender gehaald om plaats te maken voor klassiekers uit de jaren ’90.
Sinds 2006 draait Hit-Radio Antenne ‘Niedersachsens Greatest Hits und das Beste von Heute’ en claimt het de meeste jaren ’80 hits van alle radiostations in de deelstaat te draaien. En omdat Hit-Radio Antenne in 2007 een broertje in Bremen kreeg, noemt de zender zich nu Hit-Radio Antenne Niedersachsen. Volgens de laatste luistercijfers scoort Antenne een marktaandeel van 15,9% en is het het derde radiostation van Nedersaksen, na NDR 1 en ffn. Dagelijks stemmen er bijna 1,5 miljoen luisteraars af op de zender. In de doelgroep 14 tot 49 jaar scoort Antenne een marktaandeel van 22,7% [RS/Radio.NL]