Tv-zenders Spot bepalen format voor HD-commercials

De Nederlandse televisiezenders, verenigd in Spot, hebben de technische specificaties vastgesteld voor High Definition commercials. Alle partijen, producenten en de tv-zenders zelf, kunnen deze als richtlijn gaan hanteren bij investeringen in techniek en logistiek. Dit leidt volgens Spot tot een efficiënter proces en er wordt ook veel wildgroei mee voorkomen.

Het verwerken en uitzenden van HD-commercials zal niet gelijktijdig voor alle zenders worden ingevoerd. De technische faciliteiten bij zowel de tv-zenders als bij de commercialproducenten verschillen nog sterk, waardoor het te vroeg is voor een marktbrede overgang. Een aantal tv-zenders is in 2009 gestart met uitzendingen van programma’s in HD-format. In het verlengde daarvan wordt de markt nu voorbereid op het aanleveren en uitzenden van tv-commercials in HD.

“Televisieschermen in de huiskamer worden kwalitatief steeds beter en groter. Op deze grote en soms extreem grote schermen brengen HD commercials een superieure weergave van emotie en kwaliteit. Met commercials in HD kan de uitstraling van producten en merken nog beter tot uitdrukking worden gebracht”, zo meldt Spot.

Paul van Niekerk, directeur Spot: “Wij zien veel potentie in het gebruik van High Definition commercials. Dit is het volgende hoofdstuk in de unieke kwaliteit en uitstraling van televisiereclame. De impact neemt verder toe. Op de grote schermen kan met HD commercials meer dan ooit het merk een emotionele lading worden meegegeven.”

Opmerkelijk is dat men bij Spot ook zegt dat de mening van Paul van Niekerk niet klopt. HD zou namelijk geen invloed hebben op de emotionele lading van een merk.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten