Veel Nederlanders kopen speciaal voor het WK een nieuwe televisie. Grootbeeld LCD-schermen met beeldmaten van 42 tot 47 inch zijn favoriet, maar ook LCD’s met een beeldmaat van 60 inch doen het goed. De elektrotechnische detailhandel verwacht een omzetstijging van 10 tot 15% ten opzichte van een normale verkoopperiode dankzij het WK.
Deze omzetstijging kan nog hoger uitvallen als het Nederlands elftal de volgende ronde bereikt. Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie UNETO-VNI onder haar leden in de elektrotechnische detailhandel.
Behalve de LCD-tv’s in grote beeldmaten neemt ook de populariteit van Led-tv’s toe. Dit is volgens UNETO-VNI vooral te danken aan het ultradunne design en het lage energieverbruik. “Daarnaast constateren onze leden een grote interesse in digitale en interactieve TV-abonnementen, waarbij er veel interesse is voor tv’s met een ingebouwde module voor digitale tv in plaats van voor een aparte decoder.” Hoewel het WK niet eens in 3D wordt uitgezonden, merkt de detailhandel toch ook een groeiende belangstelling voor deze innovatie. [Radiowereld.NL]