Luistercijfers België: Winst voor Radio 2, Q en Nostalgie

Radio 2, Q-music en Nostalgie zijn de winnaars van de nieuwe luistercijfersmeting in Vlaanderen, terwijl in Wallonië VivaCité en Classic 21 goede zaken deden. Dit blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. In Vlaanderen gaat Radio 2 nog steeds stevig aan kop, terwijl Bel RTL op één blijft in ‘het zuiden’.

Radio 2 aan kop
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 20 bevat de periode januari tot en met mei 2010. Hieruit blijkt dat Radio 2 nog steeds verreweg het populairst in Vlaanderen is. De familiezender van de VRT maakt zelfs een groot deel van het verlies van de vorige periode goed, want het marktaandeel bedraagt nu weer 31,2%. Een stijging van 2,4 procentpunt.

Good for Q
Na twee periodes op een rij verlies genoteerd te hebben, zag Q-music het marktaandeel eindelijk weer eens stijgen. De hitzender is nu goed voor 15,4%, een stijging van 0,7 procentpunt. Studio Brussel daarentegen zag het marktaandeel dalen naar 9,8%. De alternatieve jongerenzender van de VRT komt hierdoor gelijk met zusterstation MNM. De hitzender zag het marktaandeel gelijk blijven, maar scoort nog altijd slechter dan voorganger Donna, die afsloot met 12,5%.

Verlies was er ook voor Radio 1, dat naar 8,7% daalde, en voor Joe FM. Laatstgenoemde zag het marktaandeel afzakken naar 5,9% en voelt inmiddels de hete adem van concurrent Nostalgie in de nek. Wederom zag Nostalgie het marktaandeel flink stijgen. Dit keer kwam er een vol procentpunt bij en staat het op 5,6%. Sinds februari van dit jaar is het station overigens in heel Vlaanderen te beluisteren.

De klassieke zender Klara sluit de lijst traditiegetrouw af. Opnieuw ging het marktaandeel flink onderuit. Topradio blijft de grootste keten met een marktaandeel van 0,7%. Dit was de voorgaande periode nog 1,1%.

Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 257 minuten naar de zender geluisterd. Q-muisc volgt op de tweede plek met 202 minuten, terwijl Joe FM de derde plek inneemt met 201 minuten.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte deden vooral het regionale publieke netwerk VivaCité en de classic rockzender Classic 21 goede zaken. Viviacité steeg met 1,3 procentpunt naar 13,8%, terwijl Classic 21 met 0,8 procentpunt steeg naar 8,4% en de top 5 binnenkomt. De classic rockzender is momenteel met een flinke opmars bezig, want een jaar geleden stond het marktaandeel nog op 5,9%.

Bel RTL blijft nog altijd aan kop in Wallonië met 18,8% marktaandeel, gevolgd door Radio Contact. De dolfijn zag het marktaandeel echter wel dalen met 0,8 procentpunt naar 16,8%. Na VivaCité op drie volgt Nostalgie op vier. Het oldiesstation zag het marktaandeel met 1,2 procentpunt dalen naar 9,4%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten