De bruto mediabestedingen kwamen in het eerste halfjaar van 2010 uit op ruim 3 miljard, een stijging van 9,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Radio en televisie groeien samen met 18.3% over de eerste zes maanden van 2010. Dit blijkt uit het Kwartaalrapport Bruto Mediabestedingen dat Nielsen binnenkort publiceert.
In vergelijking met de eerste zes maanden van 2009, noteerden zes van de tien mediumtypen een stijging over het eerste halfjaar van 2010 en zijn de mediabestedingen in totaal met 9,4% toegenomen. Wel dient hierbij de kanttekening gemaakt te worden dat deze groei het resultaat is van de vergelijking met het zeer zwakke eerste halfjaar van 2009.
Radio en televisie
Binnen audiovisuele media groeiden de bruto mediabestedingen van zowel televisie als radio ten opzichte van de eerste zes maanden van 2009. Televisie groeide met 8,9% tot € 1,5 mld. en radio met 9,4% tot € 264 mln. Met uitzondering van januari groeiden beide mediumtypen in alle individuele maanden van 2010.
De bruto mediabestedingen van het cluster printmedia zijn ten opzichte van de eerste twee kwartalen van 2009 gegroeid met 6,6%. Naast dagbladen (14,0%) lijken ook publiekstijdschriften met een groei van 0,7% het tij gekeerd te hebben na negen kwartalen van dalingen. Deze twee mediumtypen kwamen uit op respectievelijk € 471 mln. en € 168 mln. Sponsored magazines zagen de mediabestedingen dalen met 3,7% tot € 21 mln., ondanks een stijging in het tweede kwartaal van 16,6%. De daling bij vaktijdschriften zette ook dit kwartaal verder door, waardoor de bestedingen in het eerste halfjaar uitkwamen op € 78,3 mln (-13,9%).
Het marktaandeel van dagbladen nam met 0,6 procentpunt toe tot 15,4%. Het aandeel van vaktijdschriften nam af met 0,7% en publiekstijdschriften moesten 0,5% inleveren. Deze mediumtypen kwamen uit op respectievelijk 2,6% en 5,5%. Ook internet zag 0,3% marktaandeel verdwijnen en komt uit op 2,5%. Binnen de audiovisuele media bleven de marktaandelen nagenoeg gelijk. Televisie heeft 49,6% marktaandeel, radio 8,6% en bioscoop 0,2%. [Radiowereld.NL]