Het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika heeft de afgelopen maand miljoenen Nederlanders in de greep gehouden. Na 31 WK-dagen, met zo’n 100 uur live voetbal, 36 edities van het NOS WK Journaal en 32 afleveringen van Studio Sportzomer, blijkt dat het WK voetbal op TV is gevolgd door in totaal 14,7 miljoen Nederlanders.
Dit houdt in dat 97,2% van de mensen van zes jaar en ouder minimaal vijf minuten interesse had om even te kijken. Ook de NOS-berichtgeving via Radio 1 hadden veel luisteraars.
Jan de Jong, algemeen directeur bij de NOS: “De NOS heeft een fantastisch WK voetbal achter de rug. Er zijn geweldige prestaties geleverd op het veld door de spelers van Oranje, maar zeker ook achter en voor de schermen door de NOS-medewerkers. We hebben het uiterste gevraagd van onze mensen. En nooit is er geklaagd. Iedereen was bereid om dag en nacht te werken. Die inzet (lees unieke kwaliteit) zag je terug in onze uitzendingen. Heel Nederland was een maand lang in de ban van Oranje. Kijkcijferrecords zijn gebroken. Dat is geen doel op zich maar een illustratie van het maatschappelijk fenomeen dat het WK voetbal nu eenmaal is. Ik hoop dat de programma’s van de NOS ertoe hebben bijgedragen dat we weer een stukje ‘onvermijdelijker’ zijn geworden.”
Televisie: Nederland blijkt WK-verslaafd
De Nederlandse televisiekijkers bleken echte ‘WK-verslaafden’. De 14,7 miljoen bereikte tv-kijkers zagen gemiddeld 17,4 wedstrijden. Mannen zagen gemiddeld 20 duels, vrouwen gemiddeld 14 wedstrijden. Circa 300.000 Nederlanders zagen minstens 50 van de 64 wedstrijden volgens SKO en MO&A van de NPO.
Het aantal mannen en vrouwen dat naar het WK heeft gekeken, was – met respectievelijk 51% en 49% – bijna fiftyfifty. De absolute piek van 9,5 miljoen thuiskijkers werd geregistreerd op dinsdag 6 juli om 22.22 uur, ten tijde van de spanning in de laatste seconden van Nederland-Uruguay, gevolgd door de vreugde-uitbarsting na het laatste fluitsignaal.
Waarderingscijfer
Het Nederlandse televisiepubliek gaven de uitzendingen een 7,3 op het rapport. De zeven duels van Nederland scoorden met een waarderingscijfer van 7,7 nóg hoger. De hoogst gewaardeerde wedstrijden waren Nederland-Brazilië (8,3), Nederland-Uruguay (8,3) en Engeland-Duitsland (7,8). De door Oranje verloren finale tegen Spanje werd door de kijkers gewaardeerd met een rapportcijfer van gemiddeld 7,5. Het dagelijkse programma van Henry Schut en Hugo Borst als Jack van Gelders late avondprogramma kregen gemiddeld een 7,4. Naar het WK Journaal en Sportzomer is door respectievelijk 11 en 10,8 miljoen mensen minstens één keer gekeken.
Radio: Hoe vroeger de wedstrijd, hoe meer luisteraars
De nieuws- en actualiteitenzender Radio 1 profiteerde de afgelopen weken zichtbaar van de WK- en Oranjegekte. Zeker omdat het Nederlands elftal drie van de zeven wedstrijden ’s middags op een doordeweekse dag speelde, was het aantal luisteraars op die momenten ruim boven de één miljoen volgens Intomart GfK. Maar ook tijdens de andere vier stemden vanwege het WK meer mensen dan normaal af op Radio 1. In totaal lagen de bereikcijfers van Radio 1 tijdens het WK voetbal gemiddeld vijf keer hoger dan wanneer er geen WK zou zijn geweest.
Een ander opvallend detail, is dat circa 2,5% van de televisiekijkers heeft aangegeven de wedstrijd geheel of gedeeltelijk te hebben gevolgd met het commentaar van Jack van Gelder en Bas Ticheler op Radio 1. Dit komt gemiddeld neer op een kwart miljoen voetbalfans, die de NOS-beelden van Nederland 1 combineerden met het geluid van Radio 1.
Onderstaand een overzicht van het aantal mensen dat de duels van Oranje geheel of gedeeltelijk heeft gevolgd via Radio 1:
Maandag 14 juni (13.30 uur) – Nederland-Denemarken – 1,7 miljoen
Zaterdag 19 juni (16.00 uur) – Nederland-Japan – 720.000
Donderdag 24 juni (20.30 uur) – Nederland-Kameroen – 580.000
Maandag 28 juni (16.00 uur) – Nederland-Slowakije – 1,4 miljoen
Vrijdag 2 juli (16.00 uur) – Nederland-Brazilië – 1,1 miljoen
Dinsdag 6 juli (20.30 uur) – Nederland-Uruguay – 620.000
Zondag 11 juli (20.30 uur) – Nederland-Spanje – 510.000
De site van de NOS had 6,1 miljoen unieke bezoekers, ruim 66 miljoen pageviews en in totaal 25,3 miljoen opgevraagde streams – waarvan 10,5 miljoen live en 14,8 miljoen on-demand. [Radiowereld.NL]