De publieke omroep betreurt het dat in 2009, tijdens een steekproef, in zes gevallen teveel reclame per uur is uitgezonden, zoals door het Commissariaat voor de Media is geconstateerd. De overschrijdingen zijn volgens de NPO ontstaan door het onvoorzien uitlopen van live-programmering.
“Hierdoor viel een reclameblok binnen een volgend klokuur, wat tegelijkertijd een vermindering van de reclamezendtijd in het voorgaande uur tot gevolg had. Per saldo bleef de reclamezendtijd dus gelijk”, zo meldt de NPO. “De maximale zendtijd per dag is nooit overschreden. Ook het jaarmaximum van 10% reclamezendtijd wordt met een percentage van 7,5% niet gehaald.”
De NPO heeft als mediawettelijke taak om enerzijds de continuïteit van uitzendingen te garanderen en om anderzijds de reclamezendtijd te garanderen. Bij het uitlopen van live-programma’s kan dit met elkaar in conflict komen, en daar heeft de NPO geen rekening mee gehouden op het moment van de steekproef.
De uitzendschema’s kloppen vooraf altijd. Dit wordt op twee momenten gecontroleerd: twee weken voor uitzending en een dag voor uitzending. Sinds de overschrijdingen bij het uitlopen van live-programmering aan het licht zijn gekomen, worden reclameblokken met een ruimere marge ingepland om overschrijdingen te kunnen voorkomen. Binnenkort wordt de reclamezendtijd opnieuw gecontroleerd. [Radiowereld.NL]