De Amerikaanse National Public Radio heeft zijn naam gewijzigd in ‘NPR’. In de volksmond werd de organisatie al veelvuldig zo genoemd, maar nu is besloten om de naamswijziging officieel door te voeren. NPR wil hiermee duidelijk maken dat ze meer dan alleen radio zijn.
Met de naamswijziging volgt NPR grote bedrijven als BP (British Petroleum), KFC (Kentucky Fried Chicken) en CNN (Cable News Network), die eerder hun naam besloten te wijzigen in een afkorting van hun naam.
De NPR is een non-profit organisatie die programma’s levert aan niet commerciële radiostations in de Verenigde Staten. Het gaat hierbij voornamelijk om nieuws- en culturele programma’s. De National Public Radio werd in 1970 opgericht en maakt sinds april 1971 programma’s, waarvan “Morning Edition” tijdens de ochtendspits en “All things considerd” tijdens de avondspits de bekendste zijn.
Het grote verschil tussen de NPR en de Nederlandse Publieke Omroepen (NPO) is dat de NPR wel programma’s maakt, maar niet zelf uitzendt. Dat laat de organisatie over aan de vele aangesloten radiostations. Bijna iedere stad of dorp heeft zijn eigen radiostation, dat is aangesloten bij de NPR. In New York City zijn dit bijvoorbeeld WNYC op 93.9 FM en AM 820, alsmede WQXR op 105.9 FM. In Los Angeles zijn de NPR programma’s via KCRW op 89.9 FM te beluisteren. Daarnaast is ook de financiering anders, want terwijl de NPO per jaar honderden miljoenen aan overheidsgeld en reclame-inkomsten binnensleept, wordt de NPR voor slechts een klein deel betaald door de overheid. Het overige deel wordt bekostigd door sponsors en luisteraars die een donatie doen. [RS/Radio.NL]