Marketingacties van radiostations in de strijd om marktaandeel in de drukke radiomarkt zijn steeds gebruikelijker bij de Nederlandse stations, en acties raken steeds verfijnder. De Ferrari van Veronica, door Radio 538 betaalde rekeningen, een jaarsalaris van Skyradio en het Q-music ijsblok voor een Porsche; zomaar enkele acties die recentelijk plaatsvonden bij de grotere landelijke stations.
Bij de overige radiozenders doet men het wat rustiger aan, al doet de Noord-Hollandse zender Wild FM Hitradio om de paar maanden weer van zich spreken en weet men publiciteit te genereren.
Het afgelopen jaar wist de zender al diverse acties op te zetten zoals de droombruiloft van 50.000 euro, de veel besproken gratis borstvergroting, als initiator van het landelijke studentenprotest op het Museumplein en afgelopen week kreeg een luisteraar nog een nieuwe auto.
Grachtenboot
Deze week start Wild FM alweer een nieuwe actie, die lijkt te vallen onder het kopje ‘guerrilla marketing’. De zender heeft namelijk een nieuwe – en vooral in Amsterdam populaire – grachtenboot aangeschaft, die aankomende donderdagavond om 6 uur op het strand van Blijburg in Amsterdam wordt weggeven aan de luisteraar die via het strand en te water de grachtenboot als eerste weet te bereiken. De deelname is volledig gratis.
Volgens de directeur Dave Leusink is marketing een behoorlijk belangrijk onderdeel voor Wild FM: “Het leuke aan marketing is dat een goed idee boven veel geld kan staan. Door deze wetenschap weten wij dat alles mogelijk is, ook op regionale schaal. Daarbij zien wij elke keer bij een grote actie of stunt een stijging in de statistiek, met voor een deel weer nieuwe luisteraars. Ook vinden adverteerders het aantrekkelijk te adverteren op een levendig platform, niet geheel onbelangrijk.
De Win een Boot-actie zal zeker weer publiciteit genereren. Voor zover we hebben kunnen nagaan zijn we zelfs de eerste zender die een boot weggeeft. Kortom, wees erbij donderdag op het strand van Blijburg, want deze actie spettert hoe dan ook.” [Radiowereld.NL]