Minder reclame op de Engelse televisie

Er is in de toekomst mogelijk minder reclame te zien op de Engelse commerciële televisie. Opmerkelijk genoeg is dit niet het gevolg van het strenger worden van regels, maar juist door een versoepeling. Mediawaakhond Ofcom laat namelijk de regel vallen die commerciële televisiestations verplicht al hun reclamezendtijd te verkopen.

Commerciële televisiestations als ITV1, Channel 4 en Five mogen gemiddeld zeven minuten per uur aan reclame uitzenden (15% van de totale zendtijd), met een maximum van 12 minuten per uur. Dit is overigens minder dan in Nederland, waar zelfs de publieke omroep gemiddeld negen minuten per uur aan reclame mag uitzenden, met een maximum van 12 minuten per uur. Recent kreeg de PO samen met SBS 6 nog een boete voor het uitzenden van teveel reclame.

In 2003 werd de wetgeving in Engeland aangepast, waardoor stations verplicht waren om al hun reclamezendtijd te verkopen. De Engelse mediawaakhond wilde hiermee voorkomen dat televisiestations het aantal minuten reclame per uur drastisch zouden verminderen om zo de prijs van reclamezendtijd op te kunnen drijven.

 Door de komst van een groot aantal nieuwe commerciële televisiestations en dalende advertentie-inkomsten hangt deze regel echter nu als strop om de nek van de televisiestations. Om alle reclamezendtijd te kunnen verkopen in het huidige economische klimaat hebben de stations hun prijzen flink moeten laten zakken.

In het kader van het schrappen van onnodige regels heeft Ofcom besloten om de verplichting van het verkopen van alle reclamezendtijd te schrappen. Vanaf dit najaar mogen de stations dus ook besluiten om minder dan gemiddeld zeven minuten reclame per uur uit te zenden als ze hun zendtijd niet voor een redelijke prijs kunnen verkopen. Daarnaast wordt het nu ook toegestaan om pakketten met zendtijd op verschillende kanalen te verkopen. Een adverteerder kan hierdoor één pakket kopen, waardoor zijn reclame niet alleen op ITV1, maar ook op bijvoorbeeld ITV2 en ITV 3 te zien is. In de praktijk werden dergelijke contracten al afgesloten, maar officieel was dit niet toegestaan.

Overigens hebben de Engelse televisiestations op primetime vaak geen enkele moeite om hun reclamezendtijd te verkopen. Zo leverde bijvoorbeeld een spotje van 30 seconden tijdens de finale van ‘Britain’s got talent’ 2010 op het ITV-netwerk bijna 300.000 euro op. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten