RTL Nederland beleefde een prachtige augustusmaand. RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 groeiden allemaal ten opzichte van vorig jaar, wat onder andere te danken is aan de zeer goede start van een aantal nieuwe en vertrouwende programma´s. De tv-zenders behaalden samen 32,3% in de doelgroep 20 tot 49 jaar.
RTL Nederland haalde hierdoor de hoogste score sinds twaalf jaar (1998) en een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar werd behaald (28,8%). De Publieke Omroep en de SBS Groep kwamen lager uit dan een jaar geleden met respectievelijk 24,0% en 26,8%.
RTL 4
Ook voor RTL 4 gold augustus als de beste maand sinds twaalf jaar. Daarmee bleef de tv-zender ruimschoots alle concurrentie voor. De familiezender bereikte een zenderaandeel van 16,4% in de Boodschappers 20 tot 49 jaar, 12% hoger dan augustus 2009 (14,7%).
De afgelopen maand gingen onder meer ‘Benidorm Bastards’ en ‘My Name Is…’ van start. Deze nieuwe programma’s bereikten vervolgens pieken van respectievelijk 1,5 miljoen en 1,4 miljoen kijkers. ‘Holland’s Got Talent’ had in augustus en kijkcijferrecord in Nederland met ruim 1,8 miljoen kijkers.
Ook doordeweeks maakten nieuwe tv-programma’s een succesvol debuut, zoals ‘Dubbeltje Op Zijn Kant In Bedrijf’ (16,6% zenderaandeel in de doelgroep van RTL 4) en ‘Hermans Kookeiland’ (17,5%). De dubbele afleveringen van ‘CSI: NY’ deden het eveneens heel goed (18,8 procent op 30 augustus), evenals de vooravond van RTL 4.
De komende maand gaat ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ weer van start bij RTL 4, net als de nieuwe programma’s ‘The voice of Holland’ en ‘Trinny & Susannah: Missie Holland’.
RTL 5
RTL 5 eindigt de maand op 8.6% zenderaandeel in de core doelgroep 20 tot 34 jaar en komt daarmee 6% hoger uit dan augustus 2009 (8.1%).
Het derde seizoen van ´So You Think You Can Dance´ ging zondag 29 augustus van start met het hoogste aantal kijkers ooit (820.000 kijkers 6+) en een zenderaandeel van 22.8% in 20 tot 34 jaar. De verwachtingen van de nieuwe celebrity editie van ‘Expeditie Robinson´, dat op donderdag 2 september van start gaat, zijn hoog gespannen gezien de goed bekeken ‘preview’ op zondag 29 augustus met 591.000 kijkers 6+ (16.0% zadl in 20-34). Ook is ´Take Me Out´ in augustus met nieuwe afleveringen van start gegaan. Het flirtprogramma behaalde op vrijdag 27 augustus al direct 14,7% zenderaandeel in de eigen doelgroep.
RTL7
De ‘winning streak’ van RTL 7 zette zich door in augustus: in de doelgroep Mannen 20 tot 49 jaar werd een zenderaandeel gerealiseerd van 7,6%, 6% hoger dan vorig jaar augustus (7,2%).
De Europa League-kwalificatiewedstrijden werden zeer goed bekeken. Zo trok het live uitgezonden KAA Gent – Feyenoord op 26 augustus 1.070.000 kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep van de mannenzender van 22,2%. ‘Voetbal International’ behaalde op 30 augustus de op een na best bekeken (reguliere) uitzending ooit met 601.000 kijkers. De Formule 1 GP van België trok 677.000 kijkers, goed voor een zenderaandeel van 38,2% in de doelgroep.
Naast alle sport deden ook de vooravond, de films (‘League Of Extraordinary Gentlemen’, ‘Revenge Of The Nerds 2’ en ‘Speed’) en series het goed bij RTL 7. Zo ging op zondag 29 augustus het nieuwe en laatste seizoen van ’24’ van start met een gemiddeld zenderaandeel van 8,4%.
RTL 8
Ook RTL 8 sluit de augustusmaand goed af met 3.9% in de doelgroep Vrouwen 20 tot 49, wat 8% hoger is dan augustus vorig jaar (3.6%). In de top 15 van de vrouwenzender kwamen veel comedy´s voor met bovenaan ´It Takes Two´ met 8,0% zenderaandeel. Blijvend populair is ´As The World Turns´ en op zondagavond deden de dubbele afleveringen van ´Lipstick Jungle´ het goed bij de vrouwelijke kijkers met een hoogtepunt op 15 augustus van 5.0% zenderaandeel. [Radiowereld.NL]