Goede seizoensmeting publieke radio

Met een gezamelijk luistertijdaandeel van 32% scoort de landelijke publieke radio de hoogste seizoensmeting in 10 jaar tijd, zo blijkt uit de gepubliceerde CLO cijfers, verzorgt door Intomart. Het weekbereik van Radio 1 tot en met 6 was 6.6 miljoen luisteraars het afgelopen seizoen (augustus 2009 tot september 2010). Dat is het hoogste sinds seizoen 2003 / 2004.

Nieuws- en sport en muziekzender Radio 1 haalt met 7,4% het hoogste luistertijdaandeel in vier jaar tijd, zo is te lezen in de recente luistercijfers van vandaag. Radio 2 heeft een luistertijdaandeel van 10,3% en het hoogste weekbereik in drie jaar tijd met ruim 2,4 miljoen luisteraars. Publieke popzender 3FM heeft een luistertijdaandeel met 9,3% (hoogste sinds seizoen 02-03). Daarnaast is 3FM voor het eerst sinds 2002 de grootste zender in de jongerendoelgroep 15 tot 34 jaar met een luistertijdaandeel van 20,2%.

Radio 4 heeft met de vernieuwingen in de programmering een luistertijdaandeel van 2,0% behaald. Sinds de vernieuwde programmering is de beluistering van de publieke klassieke zender gestaag verbeterd. Het luistertijdaandeel is in de afgelopen tien jaar slechts één keer eerder bereikt.

Radio 5 heeft met 2,8% het hoogste luistertijdaandeel in zijn bestaan. Radio 5 Nostalgia heeft in de doelgroep 55+ met een luistertijdaandeel van 8,0% een nieuw record gevestigd. Radio 6 blijft op een luistertijdaandeel van 0,2% staan maar vestigt wel een eigen record qua weekbereik met gemiddeld 143.000 luisteraars.

“Het Nederlandse publiek toont met deze beluistering waardering voor het totaal van de programmering van de publieke radio. De ontwikkeling van de luistercijfers, maar vooral het aantal mensen dat we wekelijks met publieke radio bereiken, bevestigt dat het programma-aanbod aansluit bij de wens van de luisteraar”, zegt Jan Westerhof, directeur NPO Radio.

“In de programmering op Radio 1 t/m 6 presenteren we een uitgebreid pakket aan informatie en muziekstijlen. We doen verslag van het Nederlandse muziekleven en presenteren die in een onderscheidende vorm. 3FM heeft de hele zomer verslag gedaan van het festivalseizoen en geeft nieuw Nederlands talent structureel een podium. Radio 4 zendt jaarlijks ruim 300 concerten uit en doet veel om nieuwe luisteraars voor klassieke muziek te interesseren. Radio 5 Nostalgia bereikt zijn doelgroep met muziek uit de jaren zestig en zeventig en wordt heel goed gewaardeerd. Maar ook voor het nieuws en verslag van grote sportevenementen is er publieke radio”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten