Publieke radio deze zomer goed beluisterd

Uit de CLO cijfers van Intomart bljkt dat de Radio 1 en 3FM sterk zijn gestegen. Zowel in luistertijdaandeel als in weekbereik doet Radio 1 het in de periode juni-juli goed met een luistertijdaandeel van 8,2%. De publieke nieuws- en muziekzender verbetert daarmee zijn positie vergelijking met dezelfde periode vorig jaar maar ook in vergelijking met de periode mei-juni.

Wederom is 3FM favoriet bij jongeren. Het luistertijdaandeel voor de publieke popzender stijgt naar 9,8% en specifiek in de jongere doelgroep (15 tot 34 jaar) scoort 3FM 20,8%.

Radio 1
Ten opzichte van vorig jaar groeit het luistertijdaandeel van Radio 1 met 0,5% van 7,7 naar 8,2%. Het weekbereik van Radio 1 is dit jaar gestegen van 2.550.000 vorig jaar naar 2.837.000. De publieke nieuws- en muziekzender deed in deze periode uitgebreid verslag van zowel de verkiezingen, het wereldkampioenschap voetbal en de Tour de France.

Radio 2
Radio 2 verliest deze periode en scoort 0,3% minder dan de vorige periode en 1,5% ten opzichte van vorig jaar.

3FM
De popzender van de publieke omroep heeft het goed gedaan. Steeds meer luisteraars stemmen af op 3FM. Met 9,8% schoort 3FM 0,7% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. In de jongerendoelgroep 15 tot 34 jaar scoorde 3FM een meting van 20,8%. Daarmee is 3FM nog steeds de tweede zender van Nederland.

Radio 4
Radio 4 zakt van 2.1% naar 2.0%. Maar de publieke klassieke zender pakt wel 0,5% winst ten opzichte van vorig jaar.

Radio 5
Radio 5 zakt van 2.8% naar 2.7% en maar bereikt wel 0,2% meer luistertijdaandeel dan vorig jaar.

Radio 6
Radio 6 zakt met 0.1% naar 0.2% en handhaaft z’n luistertijdaandeel van vorig jaar.

“Ik vind het fantastisch dat zoveel mensen ook tijdens de zomermaanden luisteren naar publieke radio”, zegt Jan Westerhof, directeur NPO radio. “Ik ben blij met de luistercijfers, ook het totaalbereik van de zes publieke zenders is toegenomen van 6.404.000 luisteraars tegenover 6.241.000 in juni-juli 2009, maar zeker zo interessant is om te zien hoe goed de programma’s op publieke radio worden gewaardeerd. Ze scoren een gemiddeld cijfer van 7.4 en dat, zeker gezien de variëteit in de programmering, is hoog. Het is een groot compliment aan alle omroepen en de programmamakers die continu bezig zijn een mooi programma te maken”.

De bovenstaande cijfers zijn op basis van de vandaag gepubliceerde CLO (continu luisteronderzoek) cijfers, verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten