PricewaterhouseCoopers (PwC) ziet de komende jaren, mede door de aantrekkende reclamemarkt, de inkomsten van de publieke omroepen stijgen. De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame en radioreclame respectievelijk met gemiddeld 5 procent en 3,3 procent per jaar. Deze stijging geldt zowel voor de publieke als de commerciële sector, schat PwC.
De online tv-advertentiemarkt stijgt volgens Adformatie zelfs met gemiddeld 21,7 procent per jaar. De totale inkomsten van de tv-advertentiemarkt ligt in 2014 op ruim 1 miljard euro. Tegenover 790 miljoen in 2009, wat een slecht jaar was voor de markt, omdat toen de inkomsten uit reclame terugliepen.
Naast de hogere advertentiebestedingen profiteert de tv-sector van de hogere vraag naar digitale abonnementen. Ook geeft de consument naar verwachting steeds meer geld uit aan digitale content, via bijvoorbeeld video-on-demand. PwC verwacht dat de inkomsten uit abonnementsgelden in 2014 opgelopen zijn tot ruim 2,5 miljard, tegen 2 miljard in 2009. De overheid draagt dit jaar 465 miljoen euro bij aan de publieke omroepen. [Radiowereld.NL]