“Laat zoveel mogelijk mensen profiteren van het beste wat twee organisaties te bieden hebben.” Vanuit die gedachte slaan de NOS en de bibliotheken in Nederland de komende jaren op verschillende terreinen de handen ineen. Het nieuwswijs maken van jongeren is één van de pijlers van de samenwerking van de NOS en de bibliotheken.
Daarnaast wordt het komend jaar een begin gemaakt met het bundelen van het nieuws van de NOS en de achtergrondinformatie van bibliotheken om het publiek nog beter te bedienen. De samenwerking tussen de NOS en bibliotheken komt dinsdag aan bod tijdens de opening van de ‘Week voor de Mediawijsheid’ in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.
Om de komende jaren nog meer jongeren nieuwswijs te maken, kunnen mediacoaches bij bibliotheken een belangrijke rol vervullen. De afgelopen maanden liepen er twee pilots waarin een aantal van deze coaches met kinderen en jongeren uit het basis- en voortgezet onderwijs aan de slag ging met het maken van nieuws. De mediacoaches worden hiervoor speciaal opgeleid door de NOS. De pilots bleken succesvol. Bekeken wordt nu hoe dit project vanaf 2011 verder kan worden uitgebreid.
Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, vindt de samenwerking een goede zaak. “Beide organisaties worden grotendeels met publiek geld betaald. Het is onze opdracht om met dat geld op een zo efficiënt mogelijke wijze zo veel mogelijk mensen te bereiken met het nieuws van de NOS. Door de samenwerking met de bibliotheken gaat dat nu gebeuren. Bovendien hopen we hiermee nieuwe doelgroepen te bereiken die anders niet zo snel de NOS opzoeken als bron van nieuws”. De Jong benadrukt dat de samenwerking tussen de NOS en de bibliotheken zeker niet exclusief is. “Hoe meer organisaties zich aansluiten bij onze samenwerking, hoe beter. Ik hoop van harte dat bijvoorbeeld andere omroepen het voorbeeld van de NOS zullen volgen.” [Radiowereld.NL]