Ruim 105 duizend mensen hebben betaald voor toegang tot de website van de Britse kranten The Times en Sunday Times. Dat hebben de kranten, eigendom van mediabedrijf News Corporation van Rupert Murdoch, bekendgemaakt. Nog eens honderdduizend mensen hebben een abonnement genomen op de digitale editie én de gedrukte editie. Bezoekers moeten sinds vier maanden betalen voor toegang tot de websites.
Hoofdredacteur van The Times James Harding zei in een interview ‘enorm bemoedigd’ te zijn door cijfers. “In de paar maanden na de lancering van de nieuwe producten is de betaalde verspreiding van de krant toegenomen”, aldus James Murdoch, de zoon van Rupert en verantwoordelijk voor de Europese en Aziatische tak van News Corp. “Het is nog wat vroeg om te zeggen, maar de mate waarin mensen opnieuw een abonnement nemen is bemoedigend. Elk van de digitale abonnees is meer betrokken en zij zijn waardevoller voor ons dan de vele unieke gebruikers van het vorige gratis model”, voegde hij daar aan toe.
De ervaringen van The Times met het laten betalen van internetters voor nieuws wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de media-industrie. Veel materiaal op internet wordt gratis aangeboden, in de hoop veel kijkers te trekken die vervolgens advertenties voorgeschoteld krijgen. The Times, maar bijvoorbeeld ook de Wall Street Journal, doen dit niet. [Novum/AP/Radio.NL]